Tzaar to logiczna gra wyborów, druga z
projektu Gipf. W USA została grą roku, natomiast w Niemczech otrzymała
nominacje do \”Nederlandse Spellenprijs\” i \”International Gamers?
Award\”. W Polsce, nakładem wydawnictwa Rebel, do tej pory ukazało się
już kilka tytułów z serii.
wiek: 13+
liczba graczy: 2
czas gry: około 30 minut
Cel gry
Istnieją dwie drogi do zwycięstwa.
Pierwszą z nich jest pozbawienie przeciwnika jednego rodzaju pionków.
Drugą natomiast jest uniemożliwienie mu kolejnego ruchu.
Strona wizualna
Gra przypomina duże, rozbudowane
warcaby, które otrzymały dodatkową płaszczyznę by się poruszać. Pionki
wykonane zostały solidnie. Całość utrzymana jest w stonowanych brązach,
które sprawiają wrażenie jakby starały się informować, że to gra dla
ludzi dorosłych.
Przygotowanie
Na środku stołu rozkładamy planszę. Gra
przewiduje trzy warianty rozłożenia pionków. W pierwszym, podstawowym i
najszybszym, pionki rozkładamy losowo na przecięciach linii. W drugim
sposobie planszę dzielimy pionkami na sześć części (instrukcja zawiera
rysunek). Trzeci z wariantów to wersja turniejowa, w której każdy z
graczy układa na przemian po jednym, dowolnym pionku.
Przebieg rozgrywki
Rozpoczyna gracz, który wylosował biały
kolor. Pierwszy ruch to przejęcie pionka wroga i tylko ten wykonywany
jest w początkowej turze. W kolejnej już i wszystkich następnych po
obowiązkowym przejęciu mamy możliwość wykonania drugiego ruchu. Mogą to
być: kolejne przejęcie wrogiego pionka, wzmocnienie swojego pionka lub
spasowanie. Pionki mogą poruszać się wyłącznie w linii prostej, na pola
już zajęte. Nie mogą zakończyć ruchu na pustym polu.
Wrażenia
Gra jest ciekawa i wymaga logicznego,
wielopoziomowego myślenia. Trzeba umiejętnie balansować pomiędzy
budowaniem wież, zbijaniem pionków przeciwnika, a pilnowaniem, by móc
wykonać kolejny ruch, przy okazji utrudniając wszystkie te rzeczy
przeciwnikowi. Nic dziwnego, że na pozór prosta gra może zająć nawet i
godzinę czasu. Zupełnie jak szachy.
Podsumowanie
\”Tzaar\” to ciekawie pomyślany projekt,
który nadaje się dla graczy lubiących strategiczne pojedynki. To prosta
gra bez założeń fabularnych, o niezwykle minimalistycznej grafice.
Idealna dla osób, którym już znudziły się warcaby i szachy, a uwielbiają
rozgrywki przy których trzeba trochę więcej pomyśleć.
Wiktoria Aleksandrowicz