Duzeka.pl

Katalog

Książka A-Z

OPIS PRODUKTU

16.02.2017, 21:08
  • Wydawca REBEL.pl
  • Projektant Antoine Bauza
  • Ilustrator Víctor Pérez Corbella

OCENA

7 Samurajów

7 Samurajów to gra kooperacyjna, w której gracze wcielają się w role wojowników chroniących wieśniaków przed atakami okrutnych najeźdźców. Gra trwa trzy rundy, podczas których gracze w swoich turach ciągną karty bandytów,  decydując przy tym, czy chcą walczyć z najeźdźcą, chronić wioskę, czy też może pomóc innemu samurajowi, pozwalając jednak w ten sposób wkraść się bandycie do osady.

 

Aby zwyciężyć, gracze muszą wspólnymi siłami obronić gospodarstwa i zamieszkujące je rodziny. Walka będzie zacięta i wymagająca, na szczęście samuraje dysponują ogromnym atutem, jakim jest ich "zwierzęcy" duch walki.



RECENZJA
Gry kooperacyjne powoli podbijają rynek. Chociaż wciąż dominują tytuły oparte na rywalizacji, coraz więcej mamy współpracy, pomagania i komunikacji. Czy jednak takie gry wciąż mogą być emocjonujące? Czy zwycięstwo wciąż tak samo cieszy? Tym razem zapraszam na recenzję gry "7 samurajów", w której żeby wygrać, trzeba walczyć razem!



Celem rozgrywki jest uchronienie wioski przed niechybną zagładą z rąk podłych bandytów. Na początku układamy naszą planszę osady i umiejscowimy na niej żetony domków, ludzi oraz barykad. Następnie wybieramy/losujemy naszego samuraja. Każda z postaci posiada swoje specyficzne umiejętności, co ma nas zachęcić do wzajemnej pomocy. Jedna z nich jest dostępna "od ręki", drugą można uruchomić jedynie po spełnieniu określonych warunków. Na samym końcu układamy talię bandytów i przystępujemy do starcia. Każdy gracz w swojej turze ciągnie jedną kartę przeciwnika. Może go zniwelować, poprzez ułożenie po lewej stronie karty postaci samuraja przy odpowiedniej ilustracji (tam mogą leżeć maksymalnie trzy karty) lub przyjąć na klatę. Drugi wybór spowoduje konieczność przesunięcia naszej figurki po numeracji z prawej strony karty oraz ewentualnie rozpatrzenie dodatkowych negatywnych efektów w następnej turze. Naszym zadaniem jest rozważne układanie kart. Jeśli przekroczymy całą skalę, wypadamy z gry na daną turę. Gdy trafimy idealnie w maksymalny punkt, uruchomimy naszą super moc. Dodatkowo po otrzymaniu dwóch ran zamieniamy się w samuraja-zwierzę i dysponujemy silniejszą mocą. Na obrażenia należy jednak uważać. Cztery rany również eliminują nas z gry. Tura kończy się albo gdy pokonamy wszystkich bandytów, albo gdy sami zostaniemy pokonani. Wtedy  się ewentualne straty lub bonusy. Cała gra składa się z trzech tur (co turę dodajemy silniejszych przeciwników). Jeśli po tym czasie wciąż coś stoi, wygraliśmy i możemy podliczyć punktację.



Zasady gry są proste, a ich wyjaśnienie nie zajmuje dużo czasu. Również sama rozgrywka przebiega błyskawicznie. "7 samurajów" to propozycja dla osób, które lubią spontanicznie rozłożyć planszę i bez większych przygotowań przystąpić do grania. Również złożenie wszystkiego to kwestia kilkunastu sekund. To jak? Gramy?



Sama rozgrywka jest szybka i dynamiczna. Dysponujemy ograniczoną liczbą ruchów, dlatego podejmowanie decyzji nie zajmuje dużo czasu. Nawet jeżeli gramy w większym gronie, nie traci na tym płynność rozgrywki. Owszem, pojawia się element planowania, ustalania wspólnej strategii czy kolejnych ruchów, jednak po kilku podejściach zasady "wchodzą nam w krew" i nie wymagają wiele uwagi.



Zgodnie z informacją na pudełku do grania w "7 samurajów" nie potrzeba towarzysza. Jednak wraz ze wzrostem liczby graczy rośnie też poziom zabawy. Zazwyczaj rozgrywam partyjkę w dwie osoby i chociaż jest fajnie, ciężko wciągnąć się w klimat. W trzy osoby robi się zdecydowanie zabawniej i dużo lepiej widać zasady współpracy. Miałam też wrażenie, że zwiększył się poziom trudności. To dopiero w składzie trzyosobowym doprowadziliśmy do zupełnego splądrowania wioski.



Od strony technicznej, gra jest świetne wydana. Wszystkie elementy są solidne i trwałe, zaś zamieszczone na nich ilustracje nie pozostawiają nic do życzenia. Duży akcent położono na karty postaci, mniejszy zaś... na planszę. "7 samurajów" to gra karciana. Pole, które mamy przed sobą to w zasadzie ozdobny dodatek. Miejsce ułożenia barykad nie ma większego znaczenia i nie wpływa na przebieg rozgrywki. Szkoda, ponieważ zabrakło mi możliwości uwzględniania położenia żetonów.

Wspomniałam już o klimacie gry. Na początku nie tak łatwo się do niego przekonać. Za nic nie mogłam przejąć się palonymi domkami czy porywanymi rodzinami. Żeby wczuć się i poczuć atmosferę potrzeba kilku podejść. Czemu? Moim zdaniem dlatego, że w grze nie występuje standardowa walka. Owszem kładziemy przeciwników po prawej stronie swojej karty, ale poza sumowaniem punktów, nie konfrontujemy z nimi swoich umiejętności. Również intruzi jeśli nie mają specjalnego oznaczenia na karcie, nie wyrządzają wiosce żadnej krzywdy. Gdy jednak przywykniemy do zupełnie nowej mechaniki, znajdziemy w rozgrywce mnóstwo przyjemności.



"7 samurajów" to szybka, przyjemna i bardzo ciekawa gra kooperacyjna. Większość tytułów opartych o współpracę wymaga dużo czasu i mnóstwa rozkładania. Tym razem jest inaczej. Wystarczy 45 minut by rozegrać wszystkie trzy tury. Ciekawa mechanika, piękne obrazki - wszystko to sprawia, że ?7 samurajów? naprawdę warto mieć w swoim zbiorze.

Dominika Róg-Górecka

Komentarze

Ostatnie     recenzje

Nowości

FILM
KSIĄŻKA
MUZYKA
GRY

Konkursy







Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej niż inni? Tylko w naszym Newsletterze dowiesz się wszystkiego z pierwszej ręki!
ekspres do biura warszawa
automaty vendingowe

  • Artykuły
  • Wywiady
  • Inne

Amal Clooney wreszcie jest w ciąży?

Zmiana kształtów żony George'a Clooneya może wskazywać na to, że na... »

Wyprasowana twarz Madonny na okładce

59-letnia Madonna mimo upływu czasu nie rezygnuje z wizerunku młodziutk... »

Oficjalna sesja laureatów Złotych Globów!

W niedzielny wieczór, w hotelu Beverly Hilton w Beverly Hills po raz 74.... »

Nasze     Patronaty

Athenia. Miłość i torpeda
Przejmująca opowieść o miłości rozgrywającej się na tle pierwszych dni września 1939 roku.

Biega
    na blogach

Angus Watson "Czas żelaza"
Zazwyczaj dzielę książki na trzy kategorie. Pierwszą stanowią dzieła, które przywracają czytelnikom wiarę w istnienie dobrej literatury. W szeregi drugie
Redaktor na tropie
Marcin Ciszewski ?Wiatr?
Nasza zima zła To miał być sylwester inny niż wszystkie, spędzony w surowych warunkach w schronisku na Kasprowym Wierchu, będącym mekką wszystkich szanują
Fascynacja książką
"Piąta pora roku" Nora K. Jemisin
Kiedy "Piąta pora roku" trafiła w moje ręce, od razu miałam ochotę ją przeczytać. W zależności od nastroju lubię sięgać po różne
Nałogowy Książkoholik
FELIETON: Wcale nas nie znacie!
źródłoPrzeglądając różnego rodzaju strony internetowe i czytając komentarze co poniektórych osób i nie ukrywajmy, że chodzi mi tu gł
Kobietnik
"Taki kot pomaluje każdy płot" - zwierzęcy bohaterowie podbijają nasze serca!:)
Sympatyczny zwierzak na okładce nie tylko fizjonomię ma uroczą - jest też istotką o złotym sercu, niezwykle empatyczną, pomysłową, działającą
Po drugiej stronie... książki
"Harry Potter i Kamień Filozoficzny", wersja ilustrowana
Dziś recenzja trochę nietypowa, bo zdjęciowa. Jestem pewna, że wielu z Was, tak jak i ja z niecierpliwością wyczekiwało tej daty: 21//22 października, premiera
Zwiedzam wszechświat
"Mnich"
Autor: Matthew Gregory LewisTytuł: "Mnich"Wydawnictwo: Vesper, 2016Ilość stron: 457Okładka: miękka ze skrzydełkamiW II połowie XVIII wieku ludzką wyobraźni
Przedpremierowo: Co mnie zmieniło na zawsze [patronat]
Agresja. Brutalność. Przemoc na tle seksualnym.  GWAŁT. Niewiele jest książek młodzieżowych, które  podejmowałyby się próby przedst
Fascynacja książką
"Brama piekieł" Bill Schutt, J.R. Finch
Rozpoczął się listopad. Miesiąc raczej smutny, szary, ponury. Mniej więcej taką atmosferę daje się wyczuć podczas lektury "Bramy piekieł", chociaż
Kobietnik
"Królestwo Liter" - takie pisanie jest miłe niesłychanie:)
O dziwo Starsza jest najpilniejszą uczennicą, mimo że jeszcze w przedszkolu deklarowała ze łzami w oczach: "Ja nie chcę do sioły, nigdy nie pójdę do sio&
Zostań najbogatszym Ojcem Chrzestnym - recenzja gry Kasa i Spluwy
Gry imprezowe goszczą u nas często. Bardzo cenimy sobie tytuły w których może zasiąść więcej niż  osób, gdyż mamy wielu znajomych l
Mercy In Your eyes
Manwhore ? Katy Evans
„Manwhore” to pierwszy tom nowej serii erotycznej spod pióra amerykańskiej pisarki, Katy Evans, która zachwyciła czytelniczki powieścią „Real”
Simon Beckett - Zimne ognie
Simon Beckett to autor, którego książka wywołała we mnie dreszcze. Na okładce "Chemii śmierci" widniał taki o to tekst: Już po trzydziestu sekundach
Alive. Żywi
"Alive. Żywi" to pierwszy tom bestsellerowej trylogii Generacje autorstwa Scotta Siglera. Cała historia rozpoczyna się nietypowo i mrocznie, bo w chwili, gdy dwunastoletnia bohaterka na
Redaktor na tropie
Sebastian Imielski ? Szkoła na wzgórzu
Z notatnika prowincjonalnego nauczyciela Szkoła na wzgórzu to pełnowymiarowy debiut literacki Sebastiana Imielskiego i zarazem bardzo udana powieść gatunkowa. Łąc
Fascynacja książką
"Bankiet wysuszonych kasztanów" Joanna Stańda
Kilka dni temu trafiła w moje ręce książka (w zasadzie jej elektroniczna wersja) "Bankiet wysuszonych kasztanów". Zdecydowałam się na nią zainteresowana jej o
Stwórz swój Torcik - recenzja gry Torcik
Każdy z nas lubi zjeść coś dobrego, a jeszcze lepiej jak sami to sobie przyrządzimy. Najważniejsze, aby cieszyć zarówno oko jak i kubki smakowe. Najlepszego d
Aleksandrowe myśli
Ugly love, Colleen Hoover
Jeżeli masz ochotę na wzruszenie i doznania szarpiące serce, to jest jedna autorka, która spełni Twoje oczekiwania i to z gwarancją satysfakcji. Jest nią Colleen H
Moje przemyślenia o książkach i nie tylko
Historie niedokończone (Tadeusz Biedzki "Dziesięć bram świata")
Książek podróżniczych jest na półkach księgarni mnóstwo.
Literacka Kanciapa
"Pokolenia. Powrót do domu" Katarzyna Droga (Helion, 2016)
Dobrze było wrócić do historii Janki i Leszka. No i Kasi. I do Stokowa, nad Narew, lata wstecz.
facebook