Przebudzeni

Date
kwi, 01, 2017

Czasami zastanawiam się – zwłaszcza, gdy mam gorszy
emocjonalnie dzień – czy świat faktycznie byłby taki straszny bez tej
niestabilnej mieszanki, jaką są ludzkie uczucia. Być może straciłby nieco
koloru, uspokoiłby się i drastycznie oddalił od tak bliskiej mi idei
romantyzmu, ale… Brak świadomości straty, czy też brak zaangażowania
emocjonalnego w proces tracenia, sprawiłyby (najpewniej), że nie odczuwalibyśmy
tej zmiany w sposób negatywny. Choć raz logika wygrałaby z emocjami. Może byłoby
przepięknie, może byłoby normalnie? Sprawdzić to – nie pierwszy już raz w
historii kultury zresztą – postanowił Drake Doremus, twórca filmu \”Przebudzeni\”.

Niedaleka przyszłość. Wojny odeszły w niepamięć, wszelkie
choroby zwalczono, a świat przeżywa rozkwit, o jakim do niedawna mógł tylko pomarzyć.
Dzięki czemu to wszystko? Dzięki społecznemu programowi eliminacji emocji.
Niestety, nawet Eden nie okazał się wieczny. Wkrótce utopijny świat zaczyna
ogarniać epidemia choroby, przyczyniającej się do nawrotu uczuć. Pierwsza
kuracja jedynie spowalnia rozwój zakażenia, a prawdziwie skutecznej szczepionki
wciąż nie udaje się znaleźć, więc zainfekowane jednostki znikają w tajemniczych
okolicznościach. Najszybciej spotyka to tych, którzy odkrywają coś, co w
dawnych czasach zwano miłością. Tylko, skąd można wiedzieć, że się kocha, skoro
nigdy się nie kochało i zakochanych nie widziało? To pytanie stawiają sobie nie
tylko Silas (Nicholas Hoult) i Nia (Kristen Stewart), ale każdy, kto obserwuje
u siebie nietypowe zmiany zachowania. Fascynacja nowym postrzeganiem świata,
choć początkowo przerażająca, z czasem zaczyna się wydawać pacjentom na tyle
ważna, że starają się tuszować przed światem swoją chorobę. Co zrobią, gdy
świat ponownie będzie można wyleczyć?

Pierwsza myśl? Jednia. A właściwie teoria osobliwości. Wraz
z coraz wyraźniejszym przyspieszaniem w zakresie rozwoju technologicznego,
twórcy różnorodnych tekstów kultury chętniej sięgają po ten temat. W skrócie:
teoria ta zakłada, że w pewnym punkcie rozwoju ludzkość ewoluuje w jeden
organizm, którego nadrzędnym celem będzie wiedza. Indywidualność przestanie
mieć znaczenie, a staniemy się oderwanym od emocji, nastawionym na logikę
kolektywem umysłów dążącym do poznania wszechrzeczy. Podstawowym problemem filozoficzno-etyczno-moralnym
wydają się przy tej wersji rozwoju świata pytania o wartość emocji i znaczenie
jednostki. \”Przebudzeni\” w kontekście rozważań o osobliwości lokują się właśnie
w tym miejscu ? rozważań teoretycznych na temat aspektu ludzkiego, a nie
efektów ostatecznej przemiany i ewentualnej symulacji nowej rzeczywistości. I
być może właśnie dlatego jest to rzecz tak wyraźnie wtórna. Widz po raz kolejny
przygląda się schematom myślowym i fabularnym, znanym z takich tekstów kultury,
jak: \”Equilibrium\”, \”Fahrenheit 451\”, \”Wyspa\”, czy \”1984\”.

Wyraźny brak pomysłowości rzuca się w oczy przede wszystkim
w warstwie wizualnej. Chociaż cenię sobie estetykę minimalizmu, to kolejne
ujęcia jałowych pomieszczeń i sterylnych ubrań przestały robić na mnie wrażenie
już dawno temu. Zwłaszcza, że białe wdzianka i wyposażenie są z punktu widzenia
logiki zwyczajnie niepraktyczne. W \”Przebudzonych\” mimo pochwały analitycznego
podejścia do życia, nic się pod tym względem nie zmienia – szkło, metal, białe
obudowy, białe drzwi, białe kafle, białe ściany. No chyba, że w przyszłości
ktoś wreszcie wymyśli sposób na szarzenie tkanin od proszków i żółknięcie
powierzchni od słońca.

Oryginalność dostrzec można jednak w strategii narracyjnej.
Twórcy filmu zrezygnowali z efekciarskiego i dynamicznego kina na rzecz
bardziej stonowanej, choć nie mniej intrygującej akcji. W tej kameralnej
historii osią rozwoju fabuły z jednej strony jest uczucie dwojga zakochanych w
sobie osób, które zamknięte wcześniej na świat emocji, muszą stopniowo się na
niego otworzyć, przyjąć go (lub nie) i zrozumieć. Kolejne stadia podobnego
doświadczenia przypominają młodzieńcze miłostki i naiwne zauroczenia. Jest
pięknie, subtelnie i rozczulająco. Z drugiej zaś strony mamy ruch oporu ?
ostrożny, dopiero badający grunt pod ewentualne działania. Jego członkowie,
skupiając się na opanowaniu narastających w nich nowych wrażeń, niejako nie są
w stanie zaplanować spektakularnego przewrotu. Dodatkowa partia emocji mogłaby
bowiem okazać się dawką przeważającą szalę, czymś nie do ukrycia.

No i wreszcie, najmocniejsza strona \”Przebudzonych\”, czyli
rezygnacja ze snucia jednostronnej opowieści o smutnej i beznadziejnej
przyszłości, godnej jedynie pożałowania. Chociaż widz niemal bez zastanowienia
opowiada się po stronie bohaterów, to gdy pierwsze emocje opadną, zaczyna
dostrzegać również pozytywne strony wymyślonego w tej potencjalnej przyszłości
systemu. W tym świecie idea równych szans przestała być wyłącznie pustym
frazesem, a zaczęła stanowić fakt. Każdy obywatel, w nagrodę za samo tylko
istnienie, posiada własne mieszkanie z niezbędnym wyposażeniem, dostęp do
zbilansowanych posiłków i opiekę zdrowotną, o której aktualnie w Polsce może
pomarzyć nawet ktoś, kto bardzo dobrze zarabia. Poza tym jest jeszcze praca,
cel, dla spełnienia którego ludzie wstają każdego dnia – zapewniona nie tylko
według potrzeb, ale i upodobań (również zmiennych). Cena za ten ideał? Logicznie
niewysoka – jedynie wolność i uczucia. Sęk w tym, że to właśnie one pociągają
za sobą takie cechy, jak kreatywność czy zaangażowanie. W filmie widać wyraźnie
brak wykorzystywania przez ludzi pełni swoich możliwości w chwili, gdy są
trybikiem systemu i nagły wzrost wydajności w momencie, gdy zapadają na \”chorobę\”.

\”Przebudzeni\” to w zasadzie występ duetu Hoult-Stewart.
Chociaż na ekranie pojawiają się znane twarze takie, jak Guy Pearce czy Jacki
Weaver, to scenariusz nie dał im szansy na pokazanie pełni swoich umiejętności.
Jakkolwiek trudno byłoby nazwać ich występy widmowymi, to właśnie główne
postaci – tak, jak być powinno – najsilniej zapadają w pamięć. Między aktorską
parą da się dostrzec pewne napięcie, zwłaszcza w czasie pierwszych zbliżeń i
wstępnych odkryć, które i przyjemnym dreszczem po karku może u niektórych
przemknąć. Zaskakuje zwłaszcza dramatyczny emocjonalnie finał w wykonaniu
Houlta – nagła transformacja od wyprutej z emocji maszyny do niespokojnego
wręcz szaleńca robi wrażenie. Szkoda tylko, że zdarzyły się również momenty, w
których aktorsko zwyczajnie czegoś obojgu odtwórcom z duetu zabrakło.

Niestety, \”Przebudzeni\” posiadają zbyt wiele wad, by można
uznać film Drake\’a Doremusa za film bardzo udany. Chwilami produkcja wydaje się
zbyt powolna, wręcz nudna. Tempa nabiera dopiero w ostatnich minutach trwania.
Twórcy niepotrzebnie powtarzają niektóre informacje i sekwencje. Sam świat
przedstawiony – jako wcielenie w życie wizji rzeczywistości uprawomocnionej
inwigilacji i rezygnacji z wolności jednostki  wydaje się mało wiarygodny i
pełen luk (np. brak kamer). Wtórność większości konceptów także nie działa na
korzyść \”Przebudzonych\”, tak samo, jak i nieco mdłe zakończenie (zwłaszcza
fragment a?la \”Romeo i Julia\”). Ostatecznie jednak jest w nich coś
skłaniającego do refleksji, coś – jakby na przekór – dającego nadzieję i
rozgrzewającego serce. Coś powolnego, a mimo to ulotnego i wymykającego się
akurat w tej chwili, gdy chcemy po to wyciągnąć rękę. Film zdecydowanie dla
tych, którzy wolą najpierw myśleć niż działać.

Alicja Górska

 

Related Posts


Przeczytaj również

2023-03-26Już w maju nakładem wydawnictwa Story House Egmont ukaże się trzecia część serii Supersi scenarzysty Frederic Maupome. Ten tom nosi tytuł Home sweet home. O czym tym razem poczytamy? Troje dzieci z innej planety – Mat, Lili i Benji – są obdarzone supermocami i wspomagane przez robota o imieniu Al. Są rozdarte między chęcią prowadzenia normalnego życia wśród ludzi a lękiem przed odkryciem, kim są. W tej serii autorzy podejmują takie tematy, jak poszukiwanie tożsamości, rodziny, samotności i odmienności pod przykrywką opowieści o superbohaterach. W trzecim tomie rodzeństwo znalazło się w policyjnym potrzasku. Dzieci są ścigane, dlatego będą musiały opuścić swój dom i znaleźć nowe schronienie… Tytuł: Home sweet home. Supersi. Tom 3 Seria: Supersi Autor: Maupome Frederic, Dawid Tłumaczenie: Puszczewicz Marek Wydawnictwo: Story House Egmont Liczba stron: 120 Numer wydania: I Data premiery: 2023-05-17 [...]
2023-03-26Chyba każdy z nas zna lub chociaż słyszał o książce Ojciec chrzestny Mario Puzo. Wydawnictwo Albatros niedawno wznowiło cały mafijny cykl. Teraz dodatkowo wraz z EmpikGo zaprasza do wysłuchania pierwszego tomu w rewelacyjnej interpretacji Mariusza Bonaszewskiego. My również do tego zachęcamy! Wejdźcie do ŚWIATA MAFII👉 https://www.empik.com/go/swiat-mafii Jedna z najwybitniejszych powieści xx wieku. W tym roku mija 50 lat od premiery jej ekranizacji z pamiętnymi kreacjami aktorskimi Marlona Brando i Ala Pacino. film, przez wielu uważany za najlepszy w xx wieku, miał swoich dwóch “Ojców Chrzestnych” – reżysera francisa forda coppolę oraz maria puzo, który był współautorem scenariusza. genialna książka i nakręcony na jej podstawie genialny film – to coś wyjątkowego i na pewno zasługującego na uczczenie specjalną edycją powieści. Porywająca opowieść o honorze i nienawiści, szacunku i pogardzie, miłości i śmierci. Mroczny świat przemocy, w którym każda zniewaga musi zostać zmyta krwią. Ze wstępem Francisa Forda Coppoli. Vito Corleone jest Ojcem Chrzestnym jednej z sześciu nowojorskich rodzin mafijnych. Sprawuje rządy żelazną ręką, a ci, którzy nie podporządkowują się jego decyzjom, nie mogą liczyć na łaskę. To człowiek honoru, ale zarazem tyran i szantażysta, który wśród wrogów wzbudza strach, a wśród przyjaciół – zasłużony, choć nie całkiem bezinteresowny szacunek. Kiedy odmawia uczestnictwa w nowym, niezwykle opłacalnym interesie – handlu narkotykami – wchodzi w ostry konflikt z cosa nostrą. Przyszłość rodziny może uratować tylko najmłodszy syn Vita, Michael, bohater wojenny, który z brudnymi interesami nie chciał mieć nic wspólnego. Czy okaże się godnym następcą Ojca Chrzestnego? [...]
2023-03-26Już 15 – 16 kwietnia 2023  ponownie zapraszamy do Fantastycznego EXPO XXI na​ odległy kraniec świata fantastyki do krain pełnych opowieści o odwadze i honorze. Zanurzymy się w świat pełen legend, smoków i tajemnic. Tak jak zawsze na każdego z Was czekać będzie mnóstwo stoisk Fantastycznych Wystawców, niesamowita atmosfera oraz wiele spotkań autorskich (mamy dla Was kilka niespodzianek w tej kwestii). Wiosenna edycja Targów to jak zawsze idealne miejsca, aby zachwycić się nietypowym rękodziełem, poznać trendy w wydawniczym świecie fantastyki oraz spotkać swoich ulubionych twórców i rzemieślników. Na stoiskach naszych Fantastycznych Wystawców będzie można znaleźć każdego rodzaju przedmioty codziennego użytku, artykuły hobbystyczne, książki, gry planszowe, gadżety, biżuterię – wszystko oprószone szczyptą magii. Przyjdź i przekonaj się, że fantastyka niejedno ma imię, a zanurzenie się w jej świat to fantastyczna przygoda! Jesteś z nami pierwszy raz i nie wiesz o co chodzi? Już wyjaśniamy! Warszawskie Targi Fantastyki od 2015 roku gromadzą fanów szeroko pojmowanej fantastyki dając im możliwość spotkania ulubionych autorów, twórców oraz oddania się szałowi zakupów u Fantastycznych Wystawców. Na każdego odwiedzającego Targi czekają spotkania z naszymi Fantastycznymi Gośćmi, niesamowita atmosfera oraz… … nasi Fantastyczni Wystawcy, a u nich: 💥 książki, 💥 komiksy, 💥 gadżety, 💥 biżuteria, 💥 kosmetyki, 💥 zabawki, 💥 ubrania, 💥 akcesoria wszelkiego rodzaju i rozmiaru, 💥 inne cuda z drewna, skóry, filcu, metalu, szkła i nie wiadomo czego jeszcze. 🎟 Przedsprzedaż biletów rozpocznie się na początku marca i potrwa do 11 kwietnia. Tym razem sprzedażą i obsługą Waszych biletów zajmie się eBilet. Po zakończeniu przedsprzedaży bilety będzie można zakupić w kasach podczas trwania wydarzenia, ale… karnety dwudniowe i pakiety wejściówek będzie można zamówić ❗WYŁĄCZNIE❗ w przedsprzedaży. 🎟 To była niełatwa, by nie powiedzieć bardzo trudna, decyzja, ale “wszystko drożeje a żyć trzeba” – jak mawiała pewna słynna czarodziejka. Począwszy od edycji wiosennej zmieniają się ceny wejściówek na Targi. Za to, aby złagodzić nieco tą zmianę, wprowadzamy – na razie eksperymentalnie – pakiety wejściówek dla par i grup rodzinnych. ➡ Przedsprzedaż: ⛩ Karnet 2 dniowy: 23,00 ⛩ Bilet Jednodniowy Normalny: 17,00 ⛩ Bilet Jednodniowy Ulgowy: 12,00 ➡ Pakiety wejściówek (2 dniowe): ⛩ Para (2N): 40,00 ⛩ Trójka (1N + 2U): 55,00 ⛩ 2 Pary (2N + 2U): 75,00 ⛩ Full (2N + 3U): 90,00 ⛩ Poker (2N + 4U): 110,00 ▪ W pakietach N oznacza wejściówkę normalną, U – ulgową. ▪ Wszystkie pakiety są DWUDNIOWE. ▪ Bilety i wejściówki Ulgowe są przeznaczone WYŁĄCZNIE dla Uczestników poniżej 13 roku życia. Tacy Uczestnicy MUSZĄ przebywać pod opieką osoby PEŁNOLETNIEJ przez CAŁY czas pobytu na wydarzeniu. ➡ Kasy w trakcie trwania wydarzenia: ⛩ Bilet Jednodniowy Normalny: 20,00 ⛩ Bilet Jednodniowy Ulgowy: 15,00 ➡ Najmłodsi Fani (poniżej 7 roku życia) tradycyjnie zwolnieni są z obowiązku posiadania biletu 🙂 🎟 Drugą z niełatwych decyzji było ograniczenie asortymentu gadżetów z naszą Fantastyczną Syrenką. Po pierwsze nie będzie można ich zamówić w przedsprzedaży. Po drugie w Fantastycznym Sklepiku na wydarzeniu do zakupienia będą jedynie przypinki, magnesy, podstawki oraz torby z aktualnej edycji i to, co jeszcze mamy w magazynie z edycji poprzednich. ⏰ Godziny otwarcia Targów ⏰ ⛩Sobota: 10:00 – 20:00 ⛩ Niedziela: 10:00 – 18:00 ❗ UWAGA ❗ Ważne ➡ Impreza odbędzie się na terenie obiektu EXPO XXI w Warszawie w Hali 4 – to ta wolnostojąca hala. ➡ Na terenie EXPO XXI znajduje się duży, płatny parking naziemny oraz podziemny, z którego każdy z Uczestników może korzystać. ➡ Na terenie obiektu do Waszej dyspozycji będzie niewielka szatnia ➡ Dodatkowo ze względu na to, że nasza impreza nie jest i nie będzie konwentem, dbając o bezpieczeństwo wszystkich, na terenie Targów obowiązuje całkowity zakaz zasiadania lub blokowania w inny sposób przejść, schodów i dróg ewakuacyjnych. ➡ Ponadto obowiązywać będzie także zakaz wnoszenia i spożywania na terenie Targów posiłków oraz produktów spożywczych, które nie zostały zakupione na terenie imprezy. Ten zakaz nie będzie dotyczył jedynie tych, którzy z imprezy wyjść nie mogą lub nie powinni tego robić czyli Gości, Wystawców i Obsługi. Na terenie hali nie zabraknie Waszych ulubionych Wystawców serwujących napoje oraz drobne przekąski a przed halą planujemy Strefę FoodTrucków. Życzymy Wam fantastycznego czasu oczekiwania na nadchodzącą imprezę. W kwietniu widzimy się po raz kolejny w EXPO XXI! [...]
2023-03-26Polskie kino coraz chętniej przyjmuje u nas filmy anime. Tym razem przyszedł czas na adaptację mangi Suzume (jap. Suzume no Tojimari). Reżyserem jest Makoto Shinkai, który odpowiada też za Your Name (jap. Kimi no na wa) lub Weathering With You (jap. Tenki no Ko). Jej polskim dystrybutorem jest United International Pictures, a premierę zapowiedziano na 21 kwietnia! Suzume to opowieść o dojrzewaniu 17-letniej głównej bohaterki. Animacja rozgrywa się w różnych dotkniętych katastrofą miejscach w całej Japonii. Podróż Suzume rozpoczyna się w spokojnym miasteczku w Kyushu (południowo-zachodnia Japonia), kiedy spotyka chłopaka, który szuka tajemniczych drzwi. Suzume znajduje je zniszczone pośród ruin, jakby były osłonięte przed jakąkolwiek katastrofą. Suzume zdaje się być przyciągana przez ich moc i sięga aby je otworzyć… Drzwi zaczynają otwierać kolejne drzwi w całej Japonii, siejąc zniszczenie. Suzume musi zamknąć te portale, aby zapobiec dalszej katastrofie. [...]
2023-03-27Wciel się w rolę profesjonalnego zabójcy potworów i zanurz w legendarnym świecie znanym z wiedźmińskiego uniwersum! Wiedźmin: Stary Świat to przygodowa gra planszowa, która zabiera graczy w podróż po fantastycznym świecie pełnym niebezpieczeństw, tajemnej magii, mrocznych sekretów i niezwykłych miejsc, które tylko czekają na odkrycie. Akcja gry toczy się w uwielbianym przez fanów uniwersum Wiedźmina, wiele lat przed wydarzeniami z sagi o Geralcie z Rivii, w czasach, gdy plaga potworów trawiła Kontynent. Przeciwdziałać jej byli zdolni tylko wiedźmini — profesjonalni zabójcy szkoleni do walki z istotami wrogimi ludziom. W grze Wiedźmin: Stary Świat każdy z graczy wybiera jedną z pięciu wiedźmińskich szkół i wciela się w rolę profesjonalnego zabójcy potworów. W trakcie podróży po rozległych krainach Kontynentu będzie odkrywał ich tajemnice, ćwiczył się w walce i zdobywał doświadczenie. W zależności od długości rozgrywki, określonej na początku gry, gracze rywalizują o zebranie od 4 do 6 Trofeów. Pierwsza osoba, którą zbierze ich wymaganą liczbę wygrywa, przynosząc w ten sposób najwyższy honor i sławę swojej szkole. Trofea można zdobyć na wiele sposób. Podstawową metodą jest, jak na wiedźminów przystało, zabijanie potworów. Gracze mogą je również zdobyć, walcząc o honor swojej szkoły z innymi wiedźminami w tawernach, zwiększając do maksimum poziom swoich Atrybutów, jak również wykonując konkretne Zadania podczas podróży po Kontynencie. W trakcie rozgrywki, gracze tworzą unikalną talię kart, wybierając z puli dostępnych umiejętności: ataków, uników i wiedźmińskich znaków. Gracze korzystają z talii w walce, gdzie łączą karty w potężne kombinacje ataków i używają specjalnych zdolności wiedźmińskiej szkoły, do której należą. Zadania, potyczki, a nawet kościany poker pozwolą im zaś zdobywać nowe przedmioty i pieniądze oraz rozwijać swoje umiejętności. [...]
2023-03-26„Sundown” z Charlotte Gainsbourg i Timem Rothem już w kinach! Najnowszy film Michela Franco („Opiekun”, „Nowy porządek”) był objawieniem festiwalu w Wenecji. „Sundown” w zaskakujący sposób łączy thriller z love story, gwałtowne zwroty akcji łagodząc czułą melancholią. Opowieść o wakacjach w Acapulco przybierających nieoczekiwany obrót pełna jest narracyjnych zakrętów, za którymi czekają nagłe objawienia, chwile grozy, oszałamiające zachody słońca i radykalne decyzje. Alice (Charlotte Gainsbourg) i Neil (Tim Roth) spędzają urlop w słynnym meksykańskim kurorcie. Luksusową sielankę przerywa niespodziewany telefon, który zmusi ich do zmiany planów, a w głowie Neila pojawi się pokusa, by całkowicie zmienić swoje życie. Rozgrywający się pomiędzy luksusem i nędzą, przywilejem i jego brakiem, pełnią życia i jego zachodem „Sundown” stawia najważniejsze pytania o to, co naprawdę czyni nas szczęśliwymi. Pieniądze? Miłość? Więzi? A może ich brak? „Sundown” to kolejne po „Opiekunie” ekranowe spotkanie Michela Franco z Timem Rothem, dla którego to bez wątpienia jedna z najwybitniejszych ról w dorobku. Jego Neil do końca nie zdradza swoich tajemnic, w czym wspiera go reżyser, zwodząc nas i myląc tropy. I o tym także jest „Sundown”: o pozorach, którym chętnie ulegamy, oceniając zamiast dociekać prawdy i zbyt łatwo biorąc piekło za raj. [...]
2023-03-27Gwiezdna flota to strategiczna gra oparta na rozwijaniu możliwości swojego statku kosmicznego. Podczas zabawy wcielimy się w kapitanów, których zadaniem będzie zarządzanie zróżnicowaną załogą i poprowadzenie jej przez kolejne misje. Wykorzystuj umiejętności swoich podkomendnych, podróżuj po galaktyce pełnej kosmicznych piratów i stale ulepszaj swój statek, by zyskać coraz lepszą reputację i cenne nagrody. Gratulujemy awansu! Jako dowódca świeżo odnowionego gwiezdnego krążownika będziesz odpowiedzialny za zarządzanie zespołem. Choć członkowie Twojej załogi nie mają dużego doświadczenia, nie brakuje im zapału. Statek ma może kilka zadrapań, ale świadczą tylko o jego wytrzymałości. Jest wiele do zrobienia i jeśli Ty się tego nie podejmiesz, zrobi to inny kapitan. Jeśli chcesz zwyciężyć i zapisać się na kartach historii – do dzieła! Broń, negocjuj i eksploruj! na czym to polega? Każdy z graczy rozpoczyna zabawę z identycznym krążownikiem oraz własną, siedmioosobową załogą. W swojej turze wybieramy jedną z dwóch akcji: aktywowanie pomieszczenia albo wypełnienie misji. Do aktywowania pomieszczenia na swoim statku możemy wykorzystać członków załogi oraz artefakty zgromadzone na przestrzeni gry. W zależności od rodzaju pomieszczenia możemy w ten sposób poruszać się po planszy, walczyć z gwiezdnymi piratami, naprawiać statek lub ulepszać go dzięki zdobywaniu nowych technologii.Jeśli znajdujemy się na planecie z kartą misji, możemy zdecydować się na jej wypełnienie. W tym celu musimy przydzielić odpowiednich członków załogi do konkretnych rzędów na karcie misji. Celem gry jest zdobycie jak największej liczby punktów za ukończone misje, zgromadzone technologie, pokonanych piratów i inne elementy. dlaczego pokochasz tę grę? To dość prosta, a jednocześnie angażująca gra, która łączy przydzielanie robotników z odkrywaniem kosmosu i budowaniem złożonych efektów, które zapewnią jak najwięcej punktów. Zabawa jest dynamiczna, planowanie kolejnych ruchów nie zajmuje dużo czasu, a gracze zawsze mają kilka ciekawych opcji do wykorzystania. Wraz z każdą kolejną przegraną partią uczymy się mechanizmów gry i dostrzegamy coraz więcej powiązań między jej elementami, dzięki czemu kolejne rozgrywki są jeszcze bardziej strategiczne! Na koniec zabawy koniecznie zajrzyjcie do epilogu w instrukcji! Poszczególne wyniki punktowe mają tam swoje własne zakończenie opowieści! [...]
2022-06-28Historia Richarda Demarco, który promował sztukę z Europy Wschodniej, zanim to było modne; czy dokument o niewidomym Japończyku, który zwiedza galerie, prosząc widzów o opisanie dzieł sztuki – to tylko trzy propozycje spośród ponad 60 filmów biorących udział w tegorocznym Festiwalu kina i sztuki On Art 2022. On Art ma oryginalną formułę: filmy festiwalowe towarzyszą kinom letnim odbywającym się w wielu miastach Polski. Na Festiwal złoży się ponad 200 projekcji w pięknych lokalizacjach m.in.: w Łazienkach Królewskich, Galerii Miejskiej we Wrocławiu, Zamku Królewskim w Warszawie czy Bydgoskim MÓZG-u. Festiwal potrwa przez całe lato, od 1 lipca do 4 września. W tym roku do międzynarodowego konkursu filmów o sztuce zakwalifikowały się 62 filmy z wielu krajów świata, m.in. z Kuwejtu, Meksyku, Japonii czy Singapuru. „Nasza publiczność ma okazję zobaczyć filmy pochodzące z wielu kultur, ukazujące różne oblicza sztuki: malarstwo, rzeźbę, performens, street-art, wideo-art i inne gatunki sztuki współczesnej” – mówi Leszek Wejcman, dyrektor artystyczny Festiwalu. Wśród wybranych tytułów znalazły się w większości filmy krótkie, ale też średnio- i długometrażowe. Zaprezentujemy również kilka poruszających filmów dokumentalnych związanych z osobistościami świata sztuki. „Fes:wal nie skupia się wyłącznie na profesjonalnych i znanych artystach. W programie znalazły się również filmy poświęcone twórczości amatorskiej oraz zjawiskom o bardziej naturalnym, ludowym charakterze. Często ich walorem jest autentyczność postawy twórczej i osobistego zaangażowania artystów” – mówi Antoni Burzyński, przewodniczący jury Fes:walu. W tym roku organizatorzy zapowiadają też niespodziankę dla miłośników muzyki i tańca współczesnego: osobną festiwalową imprezę. „W ciągu ostatnich kilku lat zauważyliśmy bardzo duże zainteresowanie – twórców i publiczności – ruchem i tańcem w ujęciu filmowym. Dlatego w tym roku zdecydowaliśmy się powołać dodatkowe, osobne wydarzenie poświęcone tym dwóm dziedzinom sztuki: Fes:wal On Art Dance and Music. Pokazy filmów o muzyce i tańcu odbędą się w połowie października 2022 roku na terenie Mińskiej 25 w Warszawie” – dodaje Marcin Dumieński z Fundacji Rozwoju Kinematografii. Po więcej informacji zapraszamy na: www.onart.eu oraz https://www.facebook.com/onartfestival [...]
2023-03-27Już w kwietniu, a dokładniej w dniach 20-23 odbędzie się Poznański Festiwal Sztuki Komiksowej. Prawdziwa gratka dla wszystkich fanów komiksów. Tegoroczna edycja będzie już szóstą. Festiwal łączy naukowe spojrzenie na komiks z jego popularną, konwentową formą. Jak co roku, na wydarzeniu będzie można spotkać polskich i zagranicznych twórców, zobaczyć ciekawe wystawy, a także wziąć udział w prelekcjach i spotkaniach autorskich. Odwiedzający będą mogli skompletować pakiet darmowych komiksów.   Więcej informacji znajdziecie tutaj [...]
2022-10-07Jesienią często odczuwamy spadek energii i pogorszenie samopoczucia. Kiedy dni stają się ponure i deszczowe szukamy pomysłów na odwiedzanie interesujących miejsc zlokalizowanych pod dachem, które mogą poprawić nam nastrój. Jednym z takich inspiracji na jesienną atrakcję, pozwalającą oderwać się od szarej rzeczywistości i zanurzyć w świecie kolorów, jest wizyta w pierwszym w Polsce Funzeum. Przestrzeń tego nietypowego muzeum zlokalizowanego na powierzchni prawie 4000 mkw. prezentuje w zaskakujący sposób zjawiska związane z kolorami i światłem. Barwną przestrzeń tworzą multimedialne instalacje i interaktywne elementy zachęcające do odkrywania i eksplorowania ekspozycji obiektu. Na zwiedzających czekają 2 stałe wystawy: wystawa koloru z instalacjami artystyczno-edukacyjnymi i wystawa światła prezentująca w nietypowy sposób wykorzystanie różnych form naturalnego i sztucznego światła.   Kreatywna przestrzeń tonie w kolorach, a liczne interaktywne elementy wystaw zachęcają do aktywnego zwiedzania i twórczego, radosnego spędzenia czasu z rodziną czy przyjaciółmi. Możliwość kreowania własnej rzeczywistości w trakcie zwiedzania Funzeum bez zakazów typowych dla tradycyjnych placówek muzealnych, pozwala na uwolnienie wyobraźni zarówno dzieciom, jak i osobom dorosłym.   Wystawę „Kolor”, jedną z 2 udostępnionych na stałe w Funzeum, tworzą aż 32 ekspozycje, które pozwalają wejść w kontakt z każdym z przedstawionych kolorów i pobawić się wszystkimi kolorami jednocześnie. Podczas zwiedzania można także odkryć kilka zaskakujących efektów wizualnych związanych z barwami. Z kolei wystawa „Światło” pozwala zapoznać się z nim z nowej perspektywy, odkrywając tajemnice od zwierciadeł po naturalne i sztuczne źródła światła.  Sfera fluo tworzy na przykład idealne warunki, aby poobcować z zjawiskiem luminescencji. Innym zaskakującym rozwiązaniem jest możliwość znalezienia się we wnętrzu ogromnego kalejdoskopu. Z kolei strefa zwierciadeł i luster stworzona w ramach wystawy pozwala poznać je od podszewki, a wizyta w pokoju typu Infinity Room z prawie 300 lampkami zmieniającymi kolory, odbitymi wielokrotnie w około 100 m2 luster, doświadczyć oryginalnych efektów wizualnych.   Zastosowanie kreatywnych pomysłów i nowoczesnych technologii w prezentowaniu wystaw sprawia, że bez względu na wiek zwiedzający chętnie angażują się w odkrywanie zasobów edukacyjno-rozrywkowych Funzeum. Wizyta w tym nietypowym muzeum jest dla wielu osób dużym zaskoczeniem. Wielokolorowe scenerie, interaktywne elementy oraz multimedialne instalacje służą nie tylko zabawie, ale także praktycznej edukacji. Dodatkowym atutem i rzeczą, która wzbudza wiele radości i dobrej energii, jest możliwość realizacji w obiekcie zdjęć z ciekawymi efektami wizualnymi, dzięki zastosowanym technologiom cyfrowym i bogactwie kolorów.   Multimedialne wystawy wykorzystują magię światła i kolorów tworząc barwne ekspozycje, które w niecodzienny sposób łączą funkcje rozrywkowe i poznawcze. Angażują zmysły zwiedzających, pobudzają wyobraźnię i dostarczają pozytywnych przeżyć oraz wielu emocji. Kreatywna przestrzeń sprzyja edukacji. Poza możliwością doświadczania różnych zjawisk w trakcie zwiedzania można znaleźć także odpowiedzi na wiele ciekawych pytań związanych z oddziaływaniem koloru i światła na otaczającą nas rzeczywistość.   Jesienią, gdy zaczyna brakować nam pozytywnych bodźców i odczuwamy spadek energii miejsca takie jak na przykład Funzeum, nasycone kolorami i różnymi źródłami światła, mogą pozytywnie wpływać na nasz nastrój. [...]

Biega na blogach