\”Leśna szkoła dla każdego\” już samą swoją powierzchownością promuje naturę. Okładka z naturalnego brązowego kartonu bez laminowania i złoceń, z nadrukiem w ciemnej zieleni i brązie. Jej jedynym uszlachetnieniem jest kilka tłoczeń. Wewnątrz kremowy papier, kolorystykę druku utrzymano w takich odcieniach jak na okładce – zieleń i brąz.
Książka od strony merytorycznej skonstruowana jest bardzo praktycznie. Każda lekcja posiada metryczkę zawierającą sugerowany wiek uczestników, niezbędne przedmioty i listę zdolności wspieranych podczas zajęć. Scenariusz lekcji obejmuje również porady dotyczące rozmowy z uczniami podsumowującej zajęcia, podczas której dzieci mają szanse otworzyć się i rozwijać kolejne umiejętności. Zamieszczono tu również wiele rycin, które obrazują spodziewany efekt zabiegów ucznia, objaśniają zadanie lub po prostu wspierają treść. Świetne są tu na przykład rysunki przedstawiające sposoby wiązania podstawowych węzłów.
Zawartość podzielono na cztery części. Pierwsza to \”Odkrywanie przyrody\”, stanowiąca swego rodzaju preludium do pozostałych części – dzieci między innymi poznają obyczaje wiewiórek, nawiązują więź z drzewami i zbierają wspomnienia z wyprawy metodami aborygenów. Część druga – \”Leśne dzieła sztuki\” – stawia na kreatywność dziecka. Lekcje proponowane w tym rozdziale wspierają również spontaniczność dziecka i naturalne zamiłowanie to babrania w błocie.
\”Radzę sobie w lesie\” to część survivalowa podręcznika. Lekcje w niej proponowane dotyczą umiejętności zapewniania sobie schronienia, ciepła i pożywienia. Dzieciaki uczą się budować szałasy, rozpalać ogniska i wyszukiwania dziko rosnących jadalnych roślin. Lekcja dotycząca pożywienia zawiera dodatkowo trzy przepisy na proste domowe potrawy bazujące na pożywieniu znalezionym w lesie. Spokojnie – przepisy są wegetariańskie, autorzy polowań nie proponują.
Ostatni rozdział to \”Zabawy w życie lasu\”. Lekcje przygotowane w tej części skupiają się na lepszym zrozumieniu mieszkańców lasu ? zagrożeń, z którymi się mierzą, otoczenia i trybu życia niektórych gatunków. Świetne zabawy, idealne dla maluchów.
Książka opracowana jest odpowiedzialnie i w bardzo praktyczny sposób, który to przyjemne dziełko czyni kompletnym podręcznikiem. Oprócz opisów lekcji i ciekawostek, umieszczono wskazówki i upomnienia związane z bezpieczeństwem, higieną i ekologią. Znalazły się tu upomnienia, by uważać na rośliny trujące i chronione, by zabierać ze sobą środki czystości, czy aby do zabawy z wodą i błotem zabrać odpowiednią odzież.
Autorzy wykazują się nie tylko wiedzą praktyczną dotyczącą technicznych aspektów związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem zajęć w terenie ale również znajomością psychiki dziecięcej. Zwracają uwagę na trudności najmłodszych z długim utrzymaniem koncentracji i konieczność dostosowania poziomu trudności do wieku dziecka. Upominają, by pozwolić podopiecznemu na samodzielność i spontaniczność, by je dopingować i akceptować wynik ich pracy jakikolwiek by nie był. Zdają się doskonale znać zarówno możliwości i skłonności dziecka, jak i zapędy opiekunów.
Zabawy – bo zabawami należy nazwać proponowane lekcje ? są dość prostymi a zarazem pomysłowymi sposobami na wspieranie rozwoju dziecka na wielu poziomach. Pozwalają dziecku na poznawanie przyrody, wspierają jego kreatywność i pewność siebie, rozwijają zmysły, uczą samodzielności i przetrwania z dala od cywilizacji. Nie mówiąc już o tym, że przebywanie na łonie natury wyjdzie na zdrowie dziecięciu.