Coraz popularniejszym w dzisiejszych czasach, choć używanym od względnie długiego czasu, jest termin e-commerce. Stykamy się z nim coraz częściej i natrafiać na niego będziemy jeszcze częściej. Poza tym, że lubimy chodzić po sklepach, oglądać towary, rozmawiać ze sprzedawcami, dużo czasu poświęcamy na poszukiwania produktów i usług online. W jednym miejscu mamy pełne opisy towaru, nierzadko także opinie. Porównywarki cenowe pozwalają nam znaleźć najkorzystniejszą cenę i coraz chętniej z tych wszystkich możliwości korzystamy.
Dlatego też powstała część marketingowo-sprzedażowa sklepów online, która jest niezagospodarowana. Nie ma w niej typowych, wyedukowanych specjalistów, ponieważ jest to dziedzina na tyle nowa i dynamicznie rozwijająca się, że specjaliści, których powoli możemy już odnaleźć, są po prostu samoukami, którzy przez lata sami wykształcili wskuteczne metody, dostosowali teorię i wdrażają ją dalej, przekazując kolejnym, którzy próbują zgłębiać tajniki e-commerce.
Z tego też powodu niesamowicie się cieszę, że mogę Wam napisać dzisiaj o książce Justyny Skorupskiej, E-commerce. Staregia, Zarządzanie, Finanse. Pozycji książkowych dotyczących e-commerce jest niestety niewiele i wiem, że będzie powstawać ich coraz więcej, ale wspomniana wyżej książka zdecydowanie jest jedną z tych, na które uwagę powinno się zwrócić, a jednocześnie jest książką konkretną oraz wartościową.
Sama od dwóch lat pomagam w prowadzeniu biznesu e-commerce właśnie, uczyłam się wielu rzeczy metodą prób i błędów, testowałam kolejne metody, doczytywałam teorię i przez wydaje mi się, dość długi czas, działam w tym zakresie. Przyjemnie jednak było usiąść spokojnie w czterech ścianach swojego pokoju i uregulować posiadaną już wiedzę, poskładać ją w całość i w wielu zakresach uzupełnić.
Pozycja, o której wspominam często czerpie z teorii psychologii zakupów czy marketingu i e-commerce idealnie właśnie zaziębia się ze sprzedażą (która z punktów sprzedaży, do których się udajemy, po prostu przenosi się do internetu), marketingiem oraz psychologią. Dlatego też czerpie z każdej tej dziedziny tworząc swoisty miks. I właśnie ten miks, uregulowany, krok po kroku wprowadzający w teorię funkcjonowania e-commerce, Justyna Skorupska nam serwuje.
Książka niezwykle merytoryczna, niezwykle konkretna, regulujuąca całą wiedzę i prowadząca czytelnika krok po kroku przez tajniki e-commerce. Dzięki autorce dowiemy się czym tak naprawdę jest e-commerce, jak wygląda rynek e-commerce oraz jego otoczenie, jakie pojawiają się trendy, jakie mamy strategie, modele, KPI. Następnie autorka tłumaczy kim jest e-konsument i jak w chwili obecnej wygląda proces zakupowy, który znacznie się przez ostatnie lata zmienił. Na koniec kilka słów na temat połączenia e-sprzedaży z marketingiem oraz konwersji i danych, na których biznes online coraz bardziej polega. Nie mogło także zabraknąć planowania przychodów.
Dla mnie, książka nie była jakimś ogromnym objawieniem, jako że i na studiach miałam część z przedstawionej w niej teorii, ale także samo doświadczenie marketingowe, które od dłuższego czasu \”gromadzę\” sprawiło, że nie czułam się olśniona, czy tak, jakbym odkryła Atlantydę. Uważam jednak, że jest to świetna książka dla stawiających pierwsze kroki w e-commerce, bądź dla tych, którzy nie znają podstaw teoretycznych, które mimo wszystko są pomocne i warto je znać. Szczególnie, gdy zajmuje się e-commerce. Bo praktyka to jedno i jest ona najważniejsza, ale znajomość teorii niekiedy się przydaje i dla samych siebie, powinniśmy wiedzieć, skąd część mechanizmów wzięła swoje źródło.
Dlatego też serdecznie polecam książkę jako, że jest ona dobrze, merytorycznie przygotowana i jest pozycją, która zasługuje na uwagę.
Paulina Chmielewska