Anne Lene Johnsen zajmuje się zagadnieniami związanymi z działaniem mózgu i rozwojem intelektualnym. Wydała na ten temat kilka książek, mających na celu między innymi wskazywanie czytelnikom możliwości wspierania rozwoju zdolności poznawczych i przyswajania wiedzy. \”Rusz głową. Gimnastyka mózgu dla dzieci\” dotyczy rozwoju dzieci w wieku od pięciu do jedenastu lat i zawiera zadania oraz propozycje zajęć dostosowanych do ich poziomu. Nie jest to jednak jedynie zbiór zadań do rozwiązywania, a usystematyzowany podręcznik prowadzący rodzica czy opiekuna poprzez istotne dla intelektu dziecka zagadnienia. Taki przewodnik bycia przewodnikiem.
Książka przede wszystkim uczy myślenia. Autorka wskazuje problemy, które utrudniają myślenie i naukę. Pisze na przykład, iż niezbędne jest przyswojenie pewnych podstawowych pojęć, by móc analizować za ich pomocą otoczenie. Pojęcia te dla dorosłego są niemal niezauważalne, używane automatycznie, takie jak: barwa, waga, przestrzeń czy prędkość. Są to jednak podstawy opisania świata, trudno więc zaprzeczyć fundamentalnemu ich znaczeniu dla rozumienia rzeczywistości i wnioskowania.
Kryptografia, matematyka, czytanie, twórcze myślenie – to kilka spośród dziedzin, które porusza Johnsen. Nad każdym z nich pochyla się oddzielnie, w zwięzłych tekstach objaśniając zagadnienia, ich znaczenie i metody rozwoju. Zamieszcza wskazówki, jak wspierać inteligencję dziecka i zdolność przyswajania wiedzy. Jak nie hamować kreatywności, jak poprawiać koncentrację dziecka i pomóc mu wykorzystać jego potencjał. Jak radzić sobie ze stresem. Kompleksowo wskazuje sfery życia, które mają wpływ na rozwój intelektu dziecka, takie jak odżywianie, ruch czy otoczenie.
Każde z zagadnień omówione jest zwykle na jednej lub dwóch stronach stanowiących niejako wprowadzenie do tematu i wskazanie drogi w walce o rozwój danej dziedziny intelektu. Zasadniczą część rozdziałów stanowią zadania dla dzieci związane z opisywaną umiejętnością. Są one różnorodne i prezentują różny poziom trudności. Łamigłówki przede wszystkim nie niosą ze sobą piętna nudnych zadań szkolnych. Są one raczej zabawą, rozgrywką, zmaganiem z samym sobą. Przyjemnością.
Książka jest dobrze wydana. Nie tylko pod względem estetycznym – choć rzeczywiście wygląda zachęcająco – ale również w aspekcie komplementarności, współgrania z treścią. Strony są duże i zorganizowane bardzo przejrzyście – nie ma tu natłoku zadań, co pozwala dziecku skupić się na konkretnej łamigłówce. Rysunki proste ale kolorowe. Całość wydrukowana na porządnym, grubym papierze i przyjemna dla oka.
Czytając książkę \”Rusz głową\” i obserwując dzieci rozwiązujące zawarte w niej zadania, można śledzić meandry myślenia młodego człowieka. Nie wszystkie rozwiązania zdają się oczywiste, czasem odwołują się do wyobraźni czy sprytu, niektóre zadania wymagają pewnego poziomu wiedzy, inne – spostrzegawczości. Zawsze jednak stawiają przed dzieckiem bardziej lub mniej abstrakcyjny problem, którego rozwiązanie podsuwa myśl, sposób, pomysł – dodatkową cegiełkę w rozwoju intelektu dziecka.
Iwona Ladzińska