Nie tak dawno dużą popularnością cieszyły się dwie paragrafowe: Dziennik 23 oraz Wyprawa 1907. Obydwie były skierowane do dorosłych i starszej młodzieży, dla dzieci rozwiązywanie zawartych w nich zagadek mogło okazać się zbyt trudne. Dlatego teraz Fox Games wypuściło trzeci z kolei dziennik z serii, w pełni przeznaczony dla młodszych czytelników, którzy wraz z głównymi bohaterami udadzą się w nim w podróż dookoła świata, a przy okazji rozwiążą 40 różnorodnych łamigłówek.
![](\"http://www.pomniejszacz.pl/files/dziennik-zagadkowa-podroz-3.jpg\")
Historia rozpoczyna się, gdy rodzeństwo Kazik i Karolina, w towarzystwie przeuroczej wydry Hiacynty, odwiedzają laboratorium swoich rodziców. Ci prezentują im swój najnowszy wynalazek – pierwszego na świecie robota, tworzącego niesamowite zagadki, Zagadkoida. Dzieci dostają za zadanie przetestować jego możliwości, dlatego uzbrojeni w terminal do komunikacji z inteligentną maszyną, zabierają ją do domu. Niestety, w nocy ktoś wykrada Zagadkoida! Kazik i Karolina nadal mają przy sobie terminal, za pomocą którego uprowadzony robot przesyła im wiadomości na temat tego, gdzie się znajduje. W formie zagadek oczywiście!
![](\"http://www.pomniejszacz.pl/files/dziennik-zagadkowa-podroz-4.jpg\")
W przeciwieństwie do chociażby Dziennika 23, w którym fabuła była szczątkowa, w Zagadkowej podróży otrzymujemy wciągającą, często zabawną, a czasami trzymającą w napięciu historię. Podążając za pozostawionymi przez Zagadkoida wskazówkami, Kazik i Karolina wyruszają w podróż, podczas której odwiedzają m.in. Wenecję, Jokohamę, Machu Picchu w Peru, marokański Marrakesz czy zakątki północnej Kanady. Poza rozwiązywaniem zagadek na czytelników czekają także ciekawostki ze wspomnianych miejsc, dodatkowo pobudzające wyobraźnię oraz ciekawość.
![](\"http://www.pomniejszacz.pl/files/dziennik-zagadkowa-podroz-5.jpg\")
Od strony technicznej Dziennik prezentuje się bardzo dobrze. Trochę szkoda, że nie został wydany w twardej oprawie, jak obydwie wersje dla dorosłych, ale można nad tym przejść do porządku dziennego. Ciekawym pomysłem jest zaproponowane tu sprawdzanie zagadek oraz możliwość korzystania z podpowiedzi. Dzieci i tak spędzają dużo czasu przed ekranem, dlatego autorzy gamebooka postawili na inne rozwiązanie i zamieścili na końcu książki papierowy dekoder. Należy go oderwać od okładki, a następnie przykładać w odpowiednie miejsca na wskazanych stronach. Dodatkowo, po każdym rozdziale znajdziemy szczegółowo wyjaśnione rozwiązania zagadek (na wypadek, gdyby któraś okazała się jednak nie do końca zrozumiała).
![](\"http://www.pomniejszacz.pl/files/dziennik-zagadkowa-podroz-6.jpg\")
Dziennik: Zagadkowa podróż okazał się strzałem w dziesiątkę. To bardzo udane połączenie ciekawej lektury i łamigłówek, przy których każdy ośmio- czy dziewięciolatek będzie musiał trochę pogłówkować. Niektóre są łatwe, nad innymi trzeba będzie pomyśleć nieco dłużej. Jedno jest pewna, dobra zabawa gwarantowana!
Katarzyna Abramova