„Każda kobieta powinna móc żyć w zgodzie ze sobą i domagać się szacunku i czułości, a tymczasem okazywało się, że to nie takie proste…”
Ciekawa, wciągająca, nietuzinkowa propozycja czytelnicza. Czuć azjatyckiego ducha, niemierzalną wrażliwość, wyczucie dla piękna i znaczenia szczegółów. Wybierając się w podróż z tą książką, miejcie na uwadze, że prowadzi różnymi ścieżkami, pozornie oddalającymi się od siebie, a naprawdę zbieżnymi i komplementarnymi. Przyciąga japońską kulturą, delikatnością połączoną z surowością, sugestywnością wabiącą obrazowość, plastycznością idącą w parze z wymownością. Zaprasza do frapującej interpretacji, definiowania i przeżywania czegoś, co dotyczy każdego z nas.
Asako Yuzuki znakomicie radzi sobie z portretowaniem postaci. Oplata osobowości kolorowymi nićmi wiarygodności i autentyczności, nie zapomina o dodających uroku wzorach spontaniczności i bezpośredniości. Celowo mało swobody i wolności ograniczanych przez oczekiwania społeczne u bohaterów. Pojawiają się dopiero z określonymi przeżyciami. Natomiast wiele stopniowych zmian w zdobywaniu świadomości samego siebie. Docieranie do prawdy o sobie odbywa się po krętych drogach wymagających relacji i głęboko ukrytych pragnień. Podoba mi się protest autorki wobec narzucanych odgórnie ról udziału w życiu społecznym, zwłaszcza kobietom, w imię pozornego bronienia wielowiekowej tradycji. Przekonuje to, że kluczowa postać, również w znacznym stopniu przyjaciółka, a po części współpracownica, odnajdują własną drogę ku przemierzaniu codzienności.
Rika Machida, dziennikarka tygodnika, pisząc serię artykułów o seryjnej morderczyni skazanej na dożywocie, staje przed ogromnym wyzwaniem. Nie jest ono powiązane z warsztatem literackim, ale z zaglądaniem w głąb samego siebie, we wrażliwe miejsca skazane na zapomnienie, wyparte ze świadomości, odrzucone za sprawą konwenansów. Jakże wiele można dowiedzieć się o sobie, kiedy spojrzy się uważnie na to, jak inni definiują i interpretują fakty, jakie wychowanie przesądziło o odkrytych możliwościach, sposobie pojmowania świata i ludzi. Powieść łączy elementy misternie utkanej intrygi kryminalnej, prowadzonej w niespodziewany sposób i z nieoczekiwanym finałem, z szeroko rozumianym smakowaniem życia, symbolicznie za pośrednictwem potraw, a tak naprawdę dostrzegania tego, co nas otacza i z czym wchodzimy w kontakt.
Przygląda się bolesnej samotności, odseparowaniu i izolacji, na które wiele osób się decyduje, mniej lub bardziej nieświadomie wybiera. Podziwiam za poruszanie się w lansowanym przez różnorodne media wyśrubowanych standardach, kanonie urody i kulcie szczupłego ciała, z wyczuciem, bez bezpośredniego oceniania, ale z wyraźnym obrazem czynienia szkód. W pewnym momencie mam już przesyt serwowanych przez Yuzuki potraw, a zwłaszcza jednego ze składników, czyli masła, ale to właśnie ono staje się spoiwem łączącym elementy opisywanej historii. Czy zawsze, co robimy, musi być satysfakcjonujące? Czy zawsze musimy równać się do innych? Czy nie powinniśmy pozwolić sobie na większy luz w spełnianiu oczekiwań innych?
Izabela Pycio
Autor: Asako Yuzuki
Tłumaczenie: Anna Wołcyrz
Tytuł: Masło
Tytuł oryginalny: Butter
Wydawnictwo: Literackie
Wydanie: I
Data wydania: 2024-11-27
Kategoria: literatura współczesna
ISBN: 9788308085172
Liczba stron: 520