Czy kiedykolwiek marzyłeś o tym by
zostać wielkim czarodziejem? Cóż… przed tobą jeszcze długa droga, ale
gra \”Pentos\” to całkiem niezłe początki.
wiek: 7+
liczba graczy: 2-5 osób
czas gry: około 20 minut
Cel i fabuła
Nadszedł czas wyczekiwanego przez
wszystkich Festiwalu Czarów. Podczas corocznego pokazu magicznych
talentów do walki stają uczniowie, w których role wcielają się gracze.
Ich celem jest łączenie tajemniczych składników w taki sposób, by
powstały jak najefektowniejsze czary. Magia jednak bywa zdradliwa i nie
zawsze przynosi oczekiwane efekty. Celem gry jest zwycięstwo w wielkim
stylu, które osiągnąć można na dwa sposoby.
Wygrać można:
1. Rzucając czar ostateczny o nazwie
Megalos, który kończy rozgrywkę i zapewnia rzucającemu zaklęcie graczowi
absolutne zwycięstwo.
2. Kończąc grę z najmniejszą liczbą magicznych oparzeń (zwanych w grze koa), które podlicza się po zakończeniu trzeciej tury.
Strona wizualna
Gra jest niewielkich rozmiarów –
dosłownie kieszonkowa, wymaga jednak odrobiny miejsca, na którym można
by rozłożyć karty, więc niekoniecznie nadaje się do grania na przykład w
pociągu. Stworzone przez Harolda Fay ilustracje są zabawne i pomysłowe.
Dzięki nim naprawdę przyjemnie się gra. Każda karta posiada swoją
własną, unikatową grafikę. Również jednokartkowa, dwustronna instrukcja
napisana została w prosty i przejrzysty sposób.
Przygotowanie gry
Po potasowaniu kart należy ułożyć na
środku stołu trzy kolumny, po dwie karty w każdej. Będą one
reprezentowały magiczne kotły, w których mieszane są mikstury. Z
dziesięciokartowej talii kart specjalnych odkrywamy dwie i układamy
obok.
Przebieg rozgrywki
W grze istnieją trzy dostępne akcje, w
swojej turze można jednak wybrać tylko jedną z nich. Gracze mogą:
dorzucić składniki do kotłów; skosztować miksturę zabierając z jednego
kotła wszystkie składniki o tym samym kolorze lub wartości; rzucić
zaklęcie z dostępnych na ręce składników. Do dyspozycji gracze mają trzy
czary. Oprócz wygrywającego grę Megalosa są to Pentos i Mikros. Pentos
kończy turę po której wszyscy gracze otrzymują obrażenia o wartości
pozostałych w ręce kart. Mikros natomiast pozwala na dobranie karty
specjalnej i wykorzystanie jej efektu.
Wrażenia
Gra jest prosta i zabawna, ale trzeba
przy niej odrobinę pomyśleć. Grafiki na kartach potrafią naprawdę
oczarować. Śmiech wśród grających może wywołać również łączenie sylab z
kart podczas rzucania czarów. Niewielki rozmiar pudełka pozwala na
zabieranie jej wszędzie ze sobą.
Podsumowanie
Mała gra, a cieszy. Dokładnie to
powiedziałabym, gdybym miała opisać \”Pentos\” jednym zdaniem. Tytuł jest
zabawny, wciągający i pełen uroku. Bruno Cathala stworzył naprawdę udany
projekt.
Wiktoria Aleksandrowicz