Dom z liści

Date
sty, 17, 2017

\”Dom
z liści\” był reklamowany przez polskiego wydawcę jako powieść
oryginalna, niezapomniana i przerażająca jak żadna inna. Z jednej
strony – banał; z drugiej – po takich słowach czytelnika kusi, by
podjąć wyzwanie i przekonać się o ich prawdziwości. I choć
zarys fabuły nie zapowiadał ani czegoś specjalnie oryginalnego,
ani przerażającego, wkrótce okazało się, że niezwykle złożona
i niemożebnie zagmatwana, warstwowa fabuła, jak i nietypowa,
współgrająca z treścią i dopełniająca ją konstrukcja
powieści, angażują umysł w niebywałym stopniu, wciągając
czytelnika w intelektualną i psychologiczną grę, w której
niezwykle łatwo jest stracić rozeznanie między tym, co prawdziwe i
tym, co nierealne.

Zacznijmy
od fabuły – a dokładnie od najbardziej wewnętrznej jej warstwy,
wokół której narastają kolejne. Jej sedno stanowi tzw. Relacja
Navidsona – film dokumentalny (którego autentyczność jest
przedmiotem burzliwych dyskusji) zmontowany z nagrań pochodzących z
kamer, które Will Navidson, światowej sławy fotograf, rozmieścił
w różnych częściach swego nowego domu. Mężczyzna, by naprawić
rodzinne relacje, rezygnuje z wyjazdów w niebezpieczne rejony
świata i wraz z żoną i dwójką dzieci wprowadza się do starego,
XVIII-wiecznego domostwa gdzieś w Wirginii. Szybko orientuje się,
że z budynkiem jest coś nie tak: nie zgadzają się jego wewnętrzne
i zewnętrzne wymiary, pojawiają się w nim pokoje i korytarze
tworzące potężne, nieprzebyte labirynty, których obecność i
charakter przeczy wszelkim prawom fizyki. Navidson instaluje system
kamer mających rejestrować to, co dzieje się wewnątrz domu, zaś
nagrania te, wraz z zapisem z kamer użytych do eksploracji
tajemniczych korytarzy, składają się na film nazywany od tej pory
Relacją Navidsona.

Tekstowy
zapis tejże relacji, a więc niesamowitych wydarzeń, do których
doszło w domu przy Ash Tree Lane w Wirginii, opracował i zamieścił
w swoim notesie niejako Zampano, ekscentryczny, niewidomy staruszek.
Opracowanie to jest niezwykle obszerne i dość chaotyczne – zawiera
nie tylko komentarze i uwagi samego Zampano dotyczące filmu, będące
próbą analizy i interpretacji jego treści, ale również zebrane
przez niego naukowe i pseudonaukowe analizy wszelkiej maści
ekspertów na temat autentyczności nagrania, hipotezy dotyczące
natury zaobserwowanych zjawisk, a nawet opinie psychologiczne
odnoszące się do osobowości i motywacji bohaterów nagrania.

Relację
Navidsona, wzbogaconą o dygresje i komentarze Zampano, znajduje po
śmierci staruszka niejako Johnny Wagabunda – pracownik salonu
tatuażu z Los Angeles. Zaczyna on studiować notatki,
niepostrzeżenie poświęcając im coraz więcej czasu, aż traci
kontakt z rzeczywistością i popada w obsesję. Wagabunda analizuje
treści zapisków, dodaje własne komentarze, tworzy notatki o
emocjonalnym, osobistym charakterze – tak różne od utrzymanych w
suchym, pełnym dystansu, dziennikarskim stylu zapisków Zampano. Są
to głównie migawki dokumentujące narkotyczno – seksualne ekscesy,
dramatyczne wydarzenia z przeszłości, jak i bieżące, burzliwe
incydenty, które stanowią zapis stopniowego popadania bohatera w
szaleństwo.

Jakby
tego było mało, Relacja Navidsona, wzbogacona komentarzami Zampano,
które z kolei opatrzone są zapiskami Wagabundy, dodatkowo zawiera
notatki i przypisy wydawcy (Johnny zdecydował się nowiem wydać
Relację Navidsona), co tylko pogłębia zagubienie i dezorientację
czytelnika.

Fabuła
Relacji Navidsona, po odrzuceniu wszystkich późniejszych komentarzy
i przypisów, sama w sobie jest całkiem intrygującą powieścią
grozy. Stare domostwo, które drwi sobie z praw fizyki i zamiast
upragnionego azylu stanowi niezgłębioną plątaninę korytarzy,
tajemnicza, rozszerzająca się przestrzeń, pomieszczenia
zmieniające swoje rozmiary i położenie, znikające i pojawiające
się nagle korytarze, nienazwane zagrożenie czające się w ich
mroku – to wszystko nie tylko tworzy posępną, niepokojącą
atmosferę udzielającą się czytelnikowi, ale również budzi w
Navidsonie pragnienie eksploracji; wkrótce jednak okazuje się, że
labirynt jest wyzwaniem, któremu nie potrafi sprostać nawet
profesjonalna ekipa badaczy. Zapuszczenie się w system korytarzy
jest niczym zagłębienie się w meandry własnego umysłu – są
tacy, którzy pogrążając się w mrokach labiryntu, gubią się w
mroku własnej duszy.

Wydaje
się, że dom specyficznie oddziałuje na ludzką psychikę –
większość osób, które miały choćby chwilową czy przypadkową
z nim styczność, przypłaciły ten kontakt psychosomatycznymi
dolegliwościami. Były jednak i takie – jak choćby Holloway, szef
ekipy eksploratorów, Zampano czy Johnny Wagabunda, które dom
doprowadził do obłędu. Czy dom jest rodzajem katalizatora, który
wydobywa z podświadomości i potęguje najgłębsze lęki,
doprowadzając do szaleństwa? Ci, którzy próbują zgłębić
zagadkę budynku przy Ash Tree Lane, stopniowo popadają w obsesję i
tracą kontakt z rzeczywistością. Świadczy o tym choćby charakter
zapisków Zampano, który gromadzi wszelkiego rodzaju ekspertyzy i
analizy, tworząc na ich podstawie najbardziej dziwaczne i szalone
teorie wzbogacone literackimi, mitologicznymi, architektonicznymi,
matematycznymi czy psychologicznymi dygresjami, co daje wystarczający
wgląd w jego znękany umysł; podobnie autoanaliza Johnny\’ego –
liczne retrospekcje z traumatycznego dzieciństwa i innych
doświadczeń, które odcisnęły piętno na jego życiu i psychice,
obsesyjne zatracanie się w zapiskach Zampano pokazują jego
postępujące odrealnienie i utratę kontaktu z otoczeniem.

Totalnie
zakręconą i zagmatwaną fabułę dodatkowo dopełnia specyficzny
układ tekstu. Autor bowiem pogłębia dezorientację czytelnika
rezygnując z typowego układu strony na rzecz takiego, który
odzwierciedla akcję, charakter domu Navidsonów, a nawet stan umysłu
poszczególnych bohaterów. Danielewski zastosował trzy różne
rodzaje fontów, co jedynie pozornie utrudnia lekturę, w istocie zaś
pozwala odróżnić narrację prowadzoną przez każdego z trzech
głównych bohaterów; czytelnik docenia ten zabieg zwłaszcza w
przypadku, kiedy na jednej stronie ma do czynienia z Relacją
Navidsona niepostrzeżenie przechodzącą w notatki Zampano,
niespodziewane poprzecinane dygresjami Wagabundy czy przypisami o
jeszcze innym charakterze. Często w tego typu tekst wdrukowane są
fragmenty notatek – od naukowych analiz poprzez urywki wierszy po
wyimki z dziennika – umieszczone w oddzielnych ramkach,
przekreślone, wybrakowane, odwrócone o sto osiemdziesiąt stopni,
ułożone spiralnie, do góry nogami, w poprzek lub wzdłuż strony,
zapisane szyfrem bądź w lustrzanym odbiciu; zdania zbijają się w
zwarte kolumny i ciasne szpalty, by po chwili rozwlec się na dwie
strony. Tekst, podobnie jak korytarze, niespodziewanie zmienia
kierunek, kształt, charakter lub po prostu zanika. Ma to swój
głęboki sens, gdyż konstrukcja tekstu, sposób jego organizacji i
układ strony mają bezpośredni związek z fabułą – wzmagają i
potęgują wrażenia z lektury, a efekt jest doprawdy niesamowity.
Taki zabieg wprowadza co prawda element chaosu i dodatkowo zaburza
orientację, ale też daje wyobrażenie o tym, co rozgrywa się tak w
czeluściach labiryntu, jak i umysłach bohaterów ? choć w sumie
na jedno wychodzi.

\”Dom
z liści\” angażuje uwagę, umysł i zmysły czytelnika nie tylko
w sam akt czytania – zmusza go do podjęcia podobnej analizy
wydarzeń jak ta, która stała się udziałem każdego z bohaterów,
do przeniknięcia przez barierę formy, do zatracenia się w
narracji; prowokuje do szukania zależności i powiązań między
nimi, a także śladów i wskazówek, które pozwoliłyby sensownie
zinterpretować wypływające w toku narracji fakty czy pojawiające
się wnioski, do rozszyfrowania symboliki i znaczenia poszczególnych
fragmentów, przeanalizowania aluzji, sugestii i tropów rozrzucanych
przez autora to tu, to tam tylko po to, by po chwili czytelnik
orientował się, że nie wszystko, co przed momentem poukładał
sobie w głowie istotnie jest na swoim miejscu i trzeba zaczynać
wszystko od nowa.

Danielewski
wodzi nas za nos, kształtuje w naszym umyśle wyobrażenie czegoś,
przekonuje nas do jego słuszności, by następnie poddać w
wątpliwość, podważyć naszą wiarę w autentyczność
przedstawionych zdarzeń, dezorientuje na różne sposoby oraz wielu
poziomach i podczas gdy my dwoimy się i troimy, by przeniknąć jego
wizję i przedrzeć się do sedna poprzez warstwy fabuły, naszym
wysiłkom towarzyszy wrażenie, że autor doskonale się naszym
kosztem bawi.

Kiedy
uda nam się wyrwać umysł z zaklętego kręgu nakreślonego przez
Relację Navidsona, Notes Zampano i zapiski Wagabundy, przestaniemy
na moment głowić się nad wymyślną zagadką domu przy Ash Tree
Lane i porzucimy wszelkie analizy – czy to bohaterów czy też
własne, powstałe na ich kanwie – być może dość przekornie
stwierdzimy, że zarówno forma powieści, jak i jej treść były
jedynie pretekstem, swego rodzaju eksperymentem, w którym
nieświadomie wzięliśmy udział. Bo może tu wcale nie chodziło o
skomplikowaną zagadkę ani nawet nie o to, by ukazać mechanizm
popadania w obłęd, a o uświadomienie czytelnikowi, jak łatwo, za
pomocą określonych chwytów psychologicznych i zabiegów
literackich można wpłynąć na naszą percepcję, zasugerować
pewien sposób myślenia zgodny z zamysłem autora, narzucić wizję,
zapętlić ideę, zapanować nad naszym umysłem i emocjami podobnie,
jak dom Navidsonów zawładnął umysłami bohaterów? Może autorowi
nie chodziło o nic więcej niż wywołanie zamętu w głowie
czytelnika, a my po prostu dorabiamy ideologię i przydajemy
wszystkiemu znaczenie na wzór Navidsona, Zampano i Wagabundy? Jak by
nie było ?Dom z liści? stanowi wyzwanie dla czytelnika i tylko
od nas zależy, czy poczujemy po prostu satysfakcję z lektury czy
nie będziemy w stanie się od niej uwolnić.

Największą
zaletą powieści Danielewskiego – równie intrygującej, co
irytującej niezliczonymi przypisami i dygresjami, przez co może
sprawiać wrażenie przekombinowanej i przegadanej – jest nie tyle
jej klimat, stworzony dzięki tradycyjnym zabiegom: stopniowaniu
napięcia, sugestywnym opisom stanów emocjonalnych, niesamowitym,
tajemniczym, przepełnionym grozą wydarzeniom, a możliwość
wczucia się w emocje bohaterów w stopniu dotąd niespotykanym –
dzięki zastosowaniu chwytów nie tylko dających wyobrażenie, ale
pozwalających poczuć jak działa znękany, osuwający się w obłęd
umysł. Wrażenia są tak intensywne, że niemal namacalne – a
wszystko dzięki \”zmasowanemu atakowi\” na nasze zmysły, psychikę
i umysł. \”Dom z liści\” zachwyca rozmachem wizji autora –
której może i do końca nie ogarniam, ale potrafię docenić to,
jak na różne sposoby powyginała mój umysł. Możliwość
wielorakich i różnorodnych interpretacji na wielu płaszczyznach,
trwająca długo po zakończeniu lektury, podświadoma nawet analiza
poszczególnych fragmentów czy ustępów tekstu to niesamowite
doświadczenie przynoszące mnóstwo frajdy, z którym warto się
zmierzyć. Podejmiecie wyzwanie?

Karolina Małkiewicz

Related Posts


Przeczytaj również

2023-03-26Już w maju nakładem wydawnictwa Story House Egmont ukaże się trzecia część serii Supersi scenarzysty Frederic Maupome. Ten tom nosi tytuł Home sweet home. O czym tym razem poczytamy? Troje dzieci z innej planety – Mat, Lili i Benji – są obdarzone supermocami i wspomagane przez robota o imieniu Al. Są rozdarte między chęcią prowadzenia normalnego życia wśród ludzi a lękiem przed odkryciem, kim są. W tej serii autorzy podejmują takie tematy, jak poszukiwanie tożsamości, rodziny, samotności i odmienności pod przykrywką opowieści o superbohaterach. W trzecim tomie rodzeństwo znalazło się w policyjnym potrzasku. Dzieci są ścigane, dlatego będą musiały opuścić swój dom i znaleźć nowe schronienie… Tytuł: Home sweet home. Supersi. Tom 3 Seria: Supersi Autor: Maupome Frederic, Dawid Tłumaczenie: Puszczewicz Marek Wydawnictwo: Story House Egmont Liczba stron: 120 Numer wydania: I Data premiery: 2023-05-17 [...]
2023-03-26Chyba każdy z nas zna lub chociaż słyszał o książce Ojciec chrzestny Mario Puzo. Wydawnictwo Albatros niedawno wznowiło cały mafijny cykl. Teraz dodatkowo wraz z EmpikGo zaprasza do wysłuchania pierwszego tomu w rewelacyjnej interpretacji Mariusza Bonaszewskiego. My również do tego zachęcamy! Wejdźcie do ŚWIATA MAFII👉 https://www.empik.com/go/swiat-mafii Jedna z najwybitniejszych powieści xx wieku. W tym roku mija 50 lat od premiery jej ekranizacji z pamiętnymi kreacjami aktorskimi Marlona Brando i Ala Pacino. film, przez wielu uważany za najlepszy w xx wieku, miał swoich dwóch “Ojców Chrzestnych” – reżysera francisa forda coppolę oraz maria puzo, który był współautorem scenariusza. genialna książka i nakręcony na jej podstawie genialny film – to coś wyjątkowego i na pewno zasługującego na uczczenie specjalną edycją powieści. Porywająca opowieść o honorze i nienawiści, szacunku i pogardzie, miłości i śmierci. Mroczny świat przemocy, w którym każda zniewaga musi zostać zmyta krwią. Ze wstępem Francisa Forda Coppoli. Vito Corleone jest Ojcem Chrzestnym jednej z sześciu nowojorskich rodzin mafijnych. Sprawuje rządy żelazną ręką, a ci, którzy nie podporządkowują się jego decyzjom, nie mogą liczyć na łaskę. To człowiek honoru, ale zarazem tyran i szantażysta, który wśród wrogów wzbudza strach, a wśród przyjaciół – zasłużony, choć nie całkiem bezinteresowny szacunek. Kiedy odmawia uczestnictwa w nowym, niezwykle opłacalnym interesie – handlu narkotykami – wchodzi w ostry konflikt z cosa nostrą. Przyszłość rodziny może uratować tylko najmłodszy syn Vita, Michael, bohater wojenny, który z brudnymi interesami nie chciał mieć nic wspólnego. Czy okaże się godnym następcą Ojca Chrzestnego? [...]
2023-03-26Już 15 – 16 kwietnia 2023  ponownie zapraszamy do Fantastycznego EXPO XXI na​ odległy kraniec świata fantastyki do krain pełnych opowieści o odwadze i honorze. Zanurzymy się w świat pełen legend, smoków i tajemnic. Tak jak zawsze na każdego z Was czekać będzie mnóstwo stoisk Fantastycznych Wystawców, niesamowita atmosfera oraz wiele spotkań autorskich (mamy dla Was kilka niespodzianek w tej kwestii). Wiosenna edycja Targów to jak zawsze idealne miejsca, aby zachwycić się nietypowym rękodziełem, poznać trendy w wydawniczym świecie fantastyki oraz spotkać swoich ulubionych twórców i rzemieślników. Na stoiskach naszych Fantastycznych Wystawców będzie można znaleźć każdego rodzaju przedmioty codziennego użytku, artykuły hobbystyczne, książki, gry planszowe, gadżety, biżuterię – wszystko oprószone szczyptą magii. Przyjdź i przekonaj się, że fantastyka niejedno ma imię, a zanurzenie się w jej świat to fantastyczna przygoda! Jesteś z nami pierwszy raz i nie wiesz o co chodzi? Już wyjaśniamy! Warszawskie Targi Fantastyki od 2015 roku gromadzą fanów szeroko pojmowanej fantastyki dając im możliwość spotkania ulubionych autorów, twórców oraz oddania się szałowi zakupów u Fantastycznych Wystawców. Na każdego odwiedzającego Targi czekają spotkania z naszymi Fantastycznymi Gośćmi, niesamowita atmosfera oraz… … nasi Fantastyczni Wystawcy, a u nich: 💥 książki, 💥 komiksy, 💥 gadżety, 💥 biżuteria, 💥 kosmetyki, 💥 zabawki, 💥 ubrania, 💥 akcesoria wszelkiego rodzaju i rozmiaru, 💥 inne cuda z drewna, skóry, filcu, metalu, szkła i nie wiadomo czego jeszcze. 🎟 Przedsprzedaż biletów rozpocznie się na początku marca i potrwa do 11 kwietnia. Tym razem sprzedażą i obsługą Waszych biletów zajmie się eBilet. Po zakończeniu przedsprzedaży bilety będzie można zakupić w kasach podczas trwania wydarzenia, ale… karnety dwudniowe i pakiety wejściówek będzie można zamówić ❗WYŁĄCZNIE❗ w przedsprzedaży. 🎟 To była niełatwa, by nie powiedzieć bardzo trudna, decyzja, ale “wszystko drożeje a żyć trzeba” – jak mawiała pewna słynna czarodziejka. Począwszy od edycji wiosennej zmieniają się ceny wejściówek na Targi. Za to, aby złagodzić nieco tą zmianę, wprowadzamy – na razie eksperymentalnie – pakiety wejściówek dla par i grup rodzinnych. ➡ Przedsprzedaż: ⛩ Karnet 2 dniowy: 23,00 ⛩ Bilet Jednodniowy Normalny: 17,00 ⛩ Bilet Jednodniowy Ulgowy: 12,00 ➡ Pakiety wejściówek (2 dniowe): ⛩ Para (2N): 40,00 ⛩ Trójka (1N + 2U): 55,00 ⛩ 2 Pary (2N + 2U): 75,00 ⛩ Full (2N + 3U): 90,00 ⛩ Poker (2N + 4U): 110,00 ▪ W pakietach N oznacza wejściówkę normalną, U – ulgową. ▪ Wszystkie pakiety są DWUDNIOWE. ▪ Bilety i wejściówki Ulgowe są przeznaczone WYŁĄCZNIE dla Uczestników poniżej 13 roku życia. Tacy Uczestnicy MUSZĄ przebywać pod opieką osoby PEŁNOLETNIEJ przez CAŁY czas pobytu na wydarzeniu. ➡ Kasy w trakcie trwania wydarzenia: ⛩ Bilet Jednodniowy Normalny: 20,00 ⛩ Bilet Jednodniowy Ulgowy: 15,00 ➡ Najmłodsi Fani (poniżej 7 roku życia) tradycyjnie zwolnieni są z obowiązku posiadania biletu 🙂 🎟 Drugą z niełatwych decyzji było ograniczenie asortymentu gadżetów z naszą Fantastyczną Syrenką. Po pierwsze nie będzie można ich zamówić w przedsprzedaży. Po drugie w Fantastycznym Sklepiku na wydarzeniu do zakupienia będą jedynie przypinki, magnesy, podstawki oraz torby z aktualnej edycji i to, co jeszcze mamy w magazynie z edycji poprzednich. ⏰ Godziny otwarcia Targów ⏰ ⛩Sobota: 10:00 – 20:00 ⛩ Niedziela: 10:00 – 18:00 ❗ UWAGA ❗ Ważne ➡ Impreza odbędzie się na terenie obiektu EXPO XXI w Warszawie w Hali 4 – to ta wolnostojąca hala. ➡ Na terenie EXPO XXI znajduje się duży, płatny parking naziemny oraz podziemny, z którego każdy z Uczestników może korzystać. ➡ Na terenie obiektu do Waszej dyspozycji będzie niewielka szatnia ➡ Dodatkowo ze względu na to, że nasza impreza nie jest i nie będzie konwentem, dbając o bezpieczeństwo wszystkich, na terenie Targów obowiązuje całkowity zakaz zasiadania lub blokowania w inny sposób przejść, schodów i dróg ewakuacyjnych. ➡ Ponadto obowiązywać będzie także zakaz wnoszenia i spożywania na terenie Targów posiłków oraz produktów spożywczych, które nie zostały zakupione na terenie imprezy. Ten zakaz nie będzie dotyczył jedynie tych, którzy z imprezy wyjść nie mogą lub nie powinni tego robić czyli Gości, Wystawców i Obsługi. Na terenie hali nie zabraknie Waszych ulubionych Wystawców serwujących napoje oraz drobne przekąski a przed halą planujemy Strefę FoodTrucków. Życzymy Wam fantastycznego czasu oczekiwania na nadchodzącą imprezę. W kwietniu widzimy się po raz kolejny w EXPO XXI! [...]
2023-03-26Polskie kino coraz chętniej przyjmuje u nas filmy anime. Tym razem przyszedł czas na adaptację mangi Suzume (jap. Suzume no Tojimari). Reżyserem jest Makoto Shinkai, który odpowiada też za Your Name (jap. Kimi no na wa) lub Weathering With You (jap. Tenki no Ko). Jej polskim dystrybutorem jest United International Pictures, a premierę zapowiedziano na 21 kwietnia! Suzume to opowieść o dojrzewaniu 17-letniej głównej bohaterki. Animacja rozgrywa się w różnych dotkniętych katastrofą miejscach w całej Japonii. Podróż Suzume rozpoczyna się w spokojnym miasteczku w Kyushu (południowo-zachodnia Japonia), kiedy spotyka chłopaka, który szuka tajemniczych drzwi. Suzume znajduje je zniszczone pośród ruin, jakby były osłonięte przed jakąkolwiek katastrofą. Suzume zdaje się być przyciągana przez ich moc i sięga aby je otworzyć… Drzwi zaczynają otwierać kolejne drzwi w całej Japonii, siejąc zniszczenie. Suzume musi zamknąć te portale, aby zapobiec dalszej katastrofie. [...]
2023-03-26„Sundown” z Charlotte Gainsbourg i Timem Rothem już w kinach! Najnowszy film Michela Franco („Opiekun”, „Nowy porządek”) był objawieniem festiwalu w Wenecji. „Sundown” w zaskakujący sposób łączy thriller z love story, gwałtowne zwroty akcji łagodząc czułą melancholią. Opowieść o wakacjach w Acapulco przybierających nieoczekiwany obrót pełna jest narracyjnych zakrętów, za którymi czekają nagłe objawienia, chwile grozy, oszałamiające zachody słońca i radykalne decyzje. Alice (Charlotte Gainsbourg) i Neil (Tim Roth) spędzają urlop w słynnym meksykańskim kurorcie. Luksusową sielankę przerywa niespodziewany telefon, który zmusi ich do zmiany planów, a w głowie Neila pojawi się pokusa, by całkowicie zmienić swoje życie. Rozgrywający się pomiędzy luksusem i nędzą, przywilejem i jego brakiem, pełnią życia i jego zachodem „Sundown” stawia najważniejsze pytania o to, co naprawdę czyni nas szczęśliwymi. Pieniądze? Miłość? Więzi? A może ich brak? „Sundown” to kolejne po „Opiekunie” ekranowe spotkanie Michela Franco z Timem Rothem, dla którego to bez wątpienia jedna z najwybitniejszych ról w dorobku. Jego Neil do końca nie zdradza swoich tajemnic, w czym wspiera go reżyser, zwodząc nas i myląc tropy. I o tym także jest „Sundown”: o pozorach, którym chętnie ulegamy, oceniając zamiast dociekać prawdy i zbyt łatwo biorąc piekło za raj. [...]
2023-03-27Wciel się w rolę profesjonalnego zabójcy potworów i zanurz w legendarnym świecie znanym z wiedźmińskiego uniwersum! Wiedźmin: Stary Świat to przygodowa gra planszowa, która zabiera graczy w podróż po fantastycznym świecie pełnym niebezpieczeństw, tajemnej magii, mrocznych sekretów i niezwykłych miejsc, które tylko czekają na odkrycie. Akcja gry toczy się w uwielbianym przez fanów uniwersum Wiedźmina, wiele lat przed wydarzeniami z sagi o Geralcie z Rivii, w czasach, gdy plaga potworów trawiła Kontynent. Przeciwdziałać jej byli zdolni tylko wiedźmini — profesjonalni zabójcy szkoleni do walki z istotami wrogimi ludziom. W grze Wiedźmin: Stary Świat każdy z graczy wybiera jedną z pięciu wiedźmińskich szkół i wciela się w rolę profesjonalnego zabójcy potworów. W trakcie podróży po rozległych krainach Kontynentu będzie odkrywał ich tajemnice, ćwiczył się w walce i zdobywał doświadczenie. W zależności od długości rozgrywki, określonej na początku gry, gracze rywalizują o zebranie od 4 do 6 Trofeów. Pierwsza osoba, którą zbierze ich wymaganą liczbę wygrywa, przynosząc w ten sposób najwyższy honor i sławę swojej szkole. Trofea można zdobyć na wiele sposób. Podstawową metodą jest, jak na wiedźminów przystało, zabijanie potworów. Gracze mogą je również zdobyć, walcząc o honor swojej szkoły z innymi wiedźminami w tawernach, zwiększając do maksimum poziom swoich Atrybutów, jak również wykonując konkretne Zadania podczas podróży po Kontynencie. W trakcie rozgrywki, gracze tworzą unikalną talię kart, wybierając z puli dostępnych umiejętności: ataków, uników i wiedźmińskich znaków. Gracze korzystają z talii w walce, gdzie łączą karty w potężne kombinacje ataków i używają specjalnych zdolności wiedźmińskiej szkoły, do której należą. Zadania, potyczki, a nawet kościany poker pozwolą im zaś zdobywać nowe przedmioty i pieniądze oraz rozwijać swoje umiejętności. [...]
2023-03-27Gwiezdna flota to strategiczna gra oparta na rozwijaniu możliwości swojego statku kosmicznego. Podczas zabawy wcielimy się w kapitanów, których zadaniem będzie zarządzanie zróżnicowaną załogą i poprowadzenie jej przez kolejne misje. Wykorzystuj umiejętności swoich podkomendnych, podróżuj po galaktyce pełnej kosmicznych piratów i stale ulepszaj swój statek, by zyskać coraz lepszą reputację i cenne nagrody. Gratulujemy awansu! Jako dowódca świeżo odnowionego gwiezdnego krążownika będziesz odpowiedzialny za zarządzanie zespołem. Choć członkowie Twojej załogi nie mają dużego doświadczenia, nie brakuje im zapału. Statek ma może kilka zadrapań, ale świadczą tylko o jego wytrzymałości. Jest wiele do zrobienia i jeśli Ty się tego nie podejmiesz, zrobi to inny kapitan. Jeśli chcesz zwyciężyć i zapisać się na kartach historii – do dzieła! Broń, negocjuj i eksploruj! na czym to polega? Każdy z graczy rozpoczyna zabawę z identycznym krążownikiem oraz własną, siedmioosobową załogą. W swojej turze wybieramy jedną z dwóch akcji: aktywowanie pomieszczenia albo wypełnienie misji. Do aktywowania pomieszczenia na swoim statku możemy wykorzystać członków załogi oraz artefakty zgromadzone na przestrzeni gry. W zależności od rodzaju pomieszczenia możemy w ten sposób poruszać się po planszy, walczyć z gwiezdnymi piratami, naprawiać statek lub ulepszać go dzięki zdobywaniu nowych technologii.Jeśli znajdujemy się na planecie z kartą misji, możemy zdecydować się na jej wypełnienie. W tym celu musimy przydzielić odpowiednich członków załogi do konkretnych rzędów na karcie misji. Celem gry jest zdobycie jak największej liczby punktów za ukończone misje, zgromadzone technologie, pokonanych piratów i inne elementy. dlaczego pokochasz tę grę? To dość prosta, a jednocześnie angażująca gra, która łączy przydzielanie robotników z odkrywaniem kosmosu i budowaniem złożonych efektów, które zapewnią jak najwięcej punktów. Zabawa jest dynamiczna, planowanie kolejnych ruchów nie zajmuje dużo czasu, a gracze zawsze mają kilka ciekawych opcji do wykorzystania. Wraz z każdą kolejną przegraną partią uczymy się mechanizmów gry i dostrzegamy coraz więcej powiązań między jej elementami, dzięki czemu kolejne rozgrywki są jeszcze bardziej strategiczne! Na koniec zabawy koniecznie zajrzyjcie do epilogu w instrukcji! Poszczególne wyniki punktowe mają tam swoje własne zakończenie opowieści! [...]
2023-03-27Już w kwietniu, a dokładniej w dniach 20-23 odbędzie się Poznański Festiwal Sztuki Komiksowej. Prawdziwa gratka dla wszystkich fanów komiksów. Tegoroczna edycja będzie już szóstą. Festiwal łączy naukowe spojrzenie na komiks z jego popularną, konwentową formą. Jak co roku, na wydarzeniu będzie można spotkać polskich i zagranicznych twórców, zobaczyć ciekawe wystawy, a także wziąć udział w prelekcjach i spotkaniach autorskich. Odwiedzający będą mogli skompletować pakiet darmowych komiksów.   Więcej informacji znajdziecie tutaj [...]
2022-06-28Historia Richarda Demarco, który promował sztukę z Europy Wschodniej, zanim to było modne; czy dokument o niewidomym Japończyku, który zwiedza galerie, prosząc widzów o opisanie dzieł sztuki – to tylko trzy propozycje spośród ponad 60 filmów biorących udział w tegorocznym Festiwalu kina i sztuki On Art 2022. On Art ma oryginalną formułę: filmy festiwalowe towarzyszą kinom letnim odbywającym się w wielu miastach Polski. Na Festiwal złoży się ponad 200 projekcji w pięknych lokalizacjach m.in.: w Łazienkach Królewskich, Galerii Miejskiej we Wrocławiu, Zamku Królewskim w Warszawie czy Bydgoskim MÓZG-u. Festiwal potrwa przez całe lato, od 1 lipca do 4 września. W tym roku do międzynarodowego konkursu filmów o sztuce zakwalifikowały się 62 filmy z wielu krajów świata, m.in. z Kuwejtu, Meksyku, Japonii czy Singapuru. „Nasza publiczność ma okazję zobaczyć filmy pochodzące z wielu kultur, ukazujące różne oblicza sztuki: malarstwo, rzeźbę, performens, street-art, wideo-art i inne gatunki sztuki współczesnej” – mówi Leszek Wejcman, dyrektor artystyczny Festiwalu. Wśród wybranych tytułów znalazły się w większości filmy krótkie, ale też średnio- i długometrażowe. Zaprezentujemy również kilka poruszających filmów dokumentalnych związanych z osobistościami świata sztuki. „Fes:wal nie skupia się wyłącznie na profesjonalnych i znanych artystach. W programie znalazły się również filmy poświęcone twórczości amatorskiej oraz zjawiskom o bardziej naturalnym, ludowym charakterze. Często ich walorem jest autentyczność postawy twórczej i osobistego zaangażowania artystów” – mówi Antoni Burzyński, przewodniczący jury Fes:walu. W tym roku organizatorzy zapowiadają też niespodziankę dla miłośników muzyki i tańca współczesnego: osobną festiwalową imprezę. „W ciągu ostatnich kilku lat zauważyliśmy bardzo duże zainteresowanie – twórców i publiczności – ruchem i tańcem w ujęciu filmowym. Dlatego w tym roku zdecydowaliśmy się powołać dodatkowe, osobne wydarzenie poświęcone tym dwóm dziedzinom sztuki: Fes:wal On Art Dance and Music. Pokazy filmów o muzyce i tańcu odbędą się w połowie października 2022 roku na terenie Mińskiej 25 w Warszawie” – dodaje Marcin Dumieński z Fundacji Rozwoju Kinematografii. Po więcej informacji zapraszamy na: www.onart.eu oraz https://www.facebook.com/onartfestival [...]
2022-10-07Jesienią często odczuwamy spadek energii i pogorszenie samopoczucia. Kiedy dni stają się ponure i deszczowe szukamy pomysłów na odwiedzanie interesujących miejsc zlokalizowanych pod dachem, które mogą poprawić nam nastrój. Jednym z takich inspiracji na jesienną atrakcję, pozwalającą oderwać się od szarej rzeczywistości i zanurzyć w świecie kolorów, jest wizyta w pierwszym w Polsce Funzeum. Przestrzeń tego nietypowego muzeum zlokalizowanego na powierzchni prawie 4000 mkw. prezentuje w zaskakujący sposób zjawiska związane z kolorami i światłem. Barwną przestrzeń tworzą multimedialne instalacje i interaktywne elementy zachęcające do odkrywania i eksplorowania ekspozycji obiektu. Na zwiedzających czekają 2 stałe wystawy: wystawa koloru z instalacjami artystyczno-edukacyjnymi i wystawa światła prezentująca w nietypowy sposób wykorzystanie różnych form naturalnego i sztucznego światła.   Kreatywna przestrzeń tonie w kolorach, a liczne interaktywne elementy wystaw zachęcają do aktywnego zwiedzania i twórczego, radosnego spędzenia czasu z rodziną czy przyjaciółmi. Możliwość kreowania własnej rzeczywistości w trakcie zwiedzania Funzeum bez zakazów typowych dla tradycyjnych placówek muzealnych, pozwala na uwolnienie wyobraźni zarówno dzieciom, jak i osobom dorosłym.   Wystawę „Kolor”, jedną z 2 udostępnionych na stałe w Funzeum, tworzą aż 32 ekspozycje, które pozwalają wejść w kontakt z każdym z przedstawionych kolorów i pobawić się wszystkimi kolorami jednocześnie. Podczas zwiedzania można także odkryć kilka zaskakujących efektów wizualnych związanych z barwami. Z kolei wystawa „Światło” pozwala zapoznać się z nim z nowej perspektywy, odkrywając tajemnice od zwierciadeł po naturalne i sztuczne źródła światła.  Sfera fluo tworzy na przykład idealne warunki, aby poobcować z zjawiskiem luminescencji. Innym zaskakującym rozwiązaniem jest możliwość znalezienia się we wnętrzu ogromnego kalejdoskopu. Z kolei strefa zwierciadeł i luster stworzona w ramach wystawy pozwala poznać je od podszewki, a wizyta w pokoju typu Infinity Room z prawie 300 lampkami zmieniającymi kolory, odbitymi wielokrotnie w około 100 m2 luster, doświadczyć oryginalnych efektów wizualnych.   Zastosowanie kreatywnych pomysłów i nowoczesnych technologii w prezentowaniu wystaw sprawia, że bez względu na wiek zwiedzający chętnie angażują się w odkrywanie zasobów edukacyjno-rozrywkowych Funzeum. Wizyta w tym nietypowym muzeum jest dla wielu osób dużym zaskoczeniem. Wielokolorowe scenerie, interaktywne elementy oraz multimedialne instalacje służą nie tylko zabawie, ale także praktycznej edukacji. Dodatkowym atutem i rzeczą, która wzbudza wiele radości i dobrej energii, jest możliwość realizacji w obiekcie zdjęć z ciekawymi efektami wizualnymi, dzięki zastosowanym technologiom cyfrowym i bogactwie kolorów.   Multimedialne wystawy wykorzystują magię światła i kolorów tworząc barwne ekspozycje, które w niecodzienny sposób łączą funkcje rozrywkowe i poznawcze. Angażują zmysły zwiedzających, pobudzają wyobraźnię i dostarczają pozytywnych przeżyć oraz wielu emocji. Kreatywna przestrzeń sprzyja edukacji. Poza możliwością doświadczania różnych zjawisk w trakcie zwiedzania można znaleźć także odpowiedzi na wiele ciekawych pytań związanych z oddziaływaniem koloru i światła na otaczającą nas rzeczywistość.   Jesienią, gdy zaczyna brakować nam pozytywnych bodźców i odczuwamy spadek energii miejsca takie jak na przykład Funzeum, nasycone kolorami i różnymi źródłami światła, mogą pozytywnie wpływać na nasz nastrój. [...]

Biega na blogach