Żywioł. Deepwater Horizon

Date
maj, 05, 2017

Kiedyś BP było jednym z moich ulubionych koncernów. Być może
dałam się złapać na to zielone, przyjazne (skojarzeniowo) środowisku logo, albo
na reklamy udoskonalonego paliwa (mniej spalin, czyszczenie silnika czy większy
zasięg na jednym baku to zawsze sensowne propozycje), tudzież na miłą obsługę i
kartę na punkty lub po prostu schludność stacji, które zawsze zachęcały
czystymi podłogami i nowoczesnym wyposażeniem. Po wydarzeniach z 2010 roku
zaczęłam tam bywać rzadziej. Odkąd obejrzałam \”Żywioł. Deepwater Horizon\” najchętniej już nigdy nie skorzystałabym z ich usług.

Ale po kolei. Był rok 2010, gdy świat obiegła informacja o
największej katastrofie ekologicznej w dziejach ludzkości. Wybuch w Zatoce
Meksykańskiej na platformie Deepwater Horizon należącej do koncernu BP nie
tylko zabił 11 osób i ranił 17, ale przede wszystkim spowodował nieodwracalne
skutki dla środowiska. Zniszczenia szacowane są w miliardach dolarów, jeżeli
chodzi o ludzi oraz, nie mniej porażająco, jeżeli chodzi o faunę o florę.
Szybko okazało się, że wybuch był efektem zaniedbań ze strony właścicieli
platformy, czyli BP. Film Petera Berga rekonstruuje właśnie wydarzenia z
ostatniego dnia funkcjonowania platformy Deepwater Horizon.

Wszystko zaczyna się od ludzi. Kapitan Mike Williams (Mark
Wahlberg) pewnego słonecznego dnia po raz kolejny żegna się z rodziną (żonę bohatera
gra Kate Hudson). To ma być jeszcze jedna typowa zmiana w pracy. Jednak już
wtedy coś nie daje mu spokoju, wydaje się zamyślony, ma złe przeczucia (nie
chodzi tu oczywiście o sprawy duchowe, a analizę problemów platformy i jej
znajdowanie się w kulminacyjnym momencie wykonywania odwiertu). Na miejscu jest
już delegacja koncernu BP – m.in. Vidrine (John Malkovich). Mimo uwag
doświadczonego kierownika platformy, Jimmy?ego Harrella (Kurt Russell),
przedstawiciele zarządu wymuszają kolejne działania. W końcu platforma ma opóźnienia,
ludzie boją się bez powodu, a wskazania maszyn mogą być fałszywe (co
potwierdzają jakieś teorie, w których orientuje się tylko Vidrine). Katastrofa
wisi w powietrzu.

Zaczyna się jak bajce. Słoneczko świeci, rodzina z pełnymi
nadziei na powrót bohatera uśmiechami, odprowadza go na transport; postaci
żartują i radośnie poklepują się po plecach. Sielankę zakłócają jedynie
nieznaczące drobnostki, jak fioletowy krawat przedstawiciela BP (to barwa
zarezerwowana dla sygnału o stanie najwyższego zagrożenia na platformie). Widz
ma czas, by poznać nie tylko zasady panujące w tym konkretnym miejscu na
wodzie, ale przede wszystkim by poznać bohaterów tej historii. Kolejne plany i
troski przemykające w ich niezobowiązujących dialogach oraz podstawowe cechy
charakteru. Potem czas przystąpić do pracy. Nikt nigdzie się nie spieszy.
Wszyscy mają czas. Jeszcze tylko wirtualna rozmowa z rodziną, zmiana stroju i
można brać się do roboty. Najpierw sielankę zakłócają awantury z wysłannikami
BP, potem odczyty sprzętu i kolejne testy. Atmosfera się zagęszcza. Widz
jeszcze nie wie, co jest nie tak, ale przecież zna już tę historie i ma
świadomość nadchodzącej tragedii. Mimo to, gdy akcja rozkręca się na dobre jest
zaskoczony i zestresowany. Zaciskając kciuki kibicuje dobrym postaciom i życzy
śmierci wrogom, absolutnie zapominając, że to historia oparta na faktach i już
się rozegrała.

Tak, jak jednoznaczny i jednostronny jest opis fabuły filmu,
tak i jednostronny jest sam film. Od samego początku wiadomo, kto, po jakiej
stronie barykady się znajduje. Williams to ucieleśnienie cnót wszelakich – kochający mąż, zaangażowany ojciec, fantastyczny przyjaciel i skrupulatny
pracownik. Gdy dochodzi do tragedii na pierwszym miejscu stawia bezpieczeństwo
innych, nie swoje. Być może dystansuje to nieco odbiorcę od wrażenia
autentyczności, ale z pewnością nie zmniejsza zaangażowania w akcję. Zwłaszcza,
gdy postać Wahlberga odnosi kolejne sukcesy w walce z żywiołem i chwilami
wydaje się nawet, że ma on jakieś szanse (a przecież wiadomo, że jest inaczej).
Nie mniej altruistyczny okazuje się uwielbiany przez załogę Pan Jimmy. Pod jego
twardym spojrzeniem cichną wszelkie dyskusje, a w chwili próby gotów jest
postawić na szali własne życie, byle ocalić podlegającą mu załogę. Co więcej,
chociaż mógłby w pewnym momencie tupnąć i powiedzieć \”a nie mówiłem?\”, to z
godnością z tego rezygnuje. To żywy posąg heroizmu. Analogicznie sprawa wygląda
z postaciami negatywnymi – Vidrine i jego kompani z BP od samego początku reprezentują
pełen komplet grzechów. Są złośliwi, ironiczni, lekceważący i opychają się w
zamkniętej kajucie, co skontrastowane jest z umorusanymi twarzami wykonujących
swoje obowiązki pracownikami. Twórcy nie pozostawiają na nich suchej nitki,
oblewając zarzutami o ignorancję i chciwość. Jakkolwiek trudno nie pomyśleć w
tym miejscu, że BP sumiennie zapracowało na taki obraz filmowy, to jest to
jednak jedna z największych wad produkcji. Świat bowiem nigdy nie jest
czarno-biały.

Niełatwo byłoby to jednak zaobserwować na twarzach aktorów.
Kolejne z zaangażowanych gwiazd solidnie realizują schematy charakterologiczne,
nie wzbogacając ich o nic, co choćby minimalnie wysunęłoby się poza ramy
podstawowej konstrukcji postaci. Może to zresztą i dobrze, bo dzięki brakowi
niuansów gry aktorskiej, skupić się można na tym, jak piorunujące wrażenie robi
scenografia filmu Berga. Zaczyna się już od pierwszego spotkania z platformą,
która swoimi niemałymi rozmiarami a jednocześnie gęstymi, ścieśnionymi
wężowiskami rur i kabli sytuuje widza na poziomie autentycznego doświadczania.
Odbiorca angażuje się w świat przedstawiony, traktując go niemal jak
dokumentalną rejestrację. I to wrażenie nie opuszcza go nawet wtedy, gdy na
arenę wchodzi CGI.

Podczas, gdy pierwsza połowa \”Żywioł. Deepwater Horizon\” to
starannie przemyślany i skonstruowany thriller, drugą stanowi rasowe kino
katastroficzne. Jeżeli film Berga nie jest najlepszym przedstawicielem swojego
gatunku przynajmniej ostatniej dekady, to z pewnością znajduje się w ścisłej
czołówce. Jego widowiskowość wkracza na nowy, niemal immersyjny poziom
doświadczania. Prezentowane CGI jest niemal niewidzialne, jeżeli chodzi o samą
techniczną czy technologiczną stronę. Nie bez przyczyny w tytule filmu znajduje
się słówko ?żywioł?, bowiem to, co widz obserwuje na ekranie nie dałoby się
inaczej nazwać. Furia z jaką ogień pochłania kolejne elementy stacji, wybuchy i
eksplozje targające platformą i miotające znajdującymi się na niej ludźmi jak
marionetkami ? w obliczu wiarygodności tego przedstawienia (na poziomie faktograficznym
i wizualnym) aż wstyd się człowiekowi robi, że czerpie z tego tyle (pozytywnych
przecież) wrażeń. Jedno jest pewne: każdy, kto ma wystarczająco rozwiniętą
wyobraźnię jest w stanie poczuć w nozdrzach podczas seansu swąd płonącej ropy,
topiącego się plastiku i rozżarzonego metalu oraz rozgrzanego powietrza na skórze.
Wreszcie filmowy chaos nie został osiągnięty przez pozorne nieuporządkowanie flaszowych,
teledyskowych ujęć, a po prostu przez… chaos.

Oczywiście nawet majstersztyk warstwy wizualnej nie jest w
stanie załatać istotnej dziury scenariuszowej. Film Berga, jakkolwiek
widowiskowy i przejmujący, marginalizuje to, co przecież jest najistotniejszym
punktem tej historii – skażenie ekologiczne. Skutki dla środowiska
przedstawione są zaledwie lakonicznie i to po finale. Znacznie więcej miejsca
poświęcono tym, którzy na platformie zginęli. Chociaż każde życie ludzkie jest
istotne i ważne, to przecież kilkanaście mniej osób na świecie w kontekście
uśmiercenia ekosystemu Zatoki Meksykańskiej, nie robi wielkiego wrażenia.
Zwłaszcza, że pracownicy platform wiertniczych zagrożenie znają i decydują się
na nie dla pieniędzy, a nie np. w imię walki o wolność. Gloryfikacja heroizmu
pracowników Deepwater Horizon jest więc w pewnym sensie pochwałą pogoni za
pieniądzem. Szkoda, że – choćby dla równowagi – nie poświęcono więcej miejsca
kwestii ekologicznej. Być może właśnie dzięki równie angażującej produkcji
wiedza o, podstawowych przecież, problemach natury dotarłaby do szerszej grupy
odbiorców, zwłaszcza ekologicznych ignorantów.

\”Deepwater Horizon\” to jedna z tych produkcji, których się
nie ogląda, lecz doświadcza. Chociaż nie jest wolna od wad ? od kreacji
czarno-białego świata i postaci, przez kilka łzawych fragmentów, aż do
zepchnięcia na boczny tor problemu skażenia Zatoki Meksykańskiej – to jej
doskonale zbalansowana dynamika akcji, nie pozwala filmu zignorować.
Niespodziewanie realistyczne przedstawienie ostatnich godzin platformy trzyma w
kleszczach do samego końca, a po wszystkim pozostawia widza z jednej strony
otępiałego od wrażeń, zaś z drugiej – wściekłego. Mimo bowiem całej
widowiskowości kina akcji, przez cały seans tli się w widzu świadomość, że to
wszystko wydarzyło się naprawdę i ludzie ludziom (oraz naturze) zgotowali ten
los. 

Alicja Górska

Related Posts


Przeczytaj również

2023-03-26Już w maju nakładem wydawnictwa Story House Egmont ukaże się trzecia część serii Supersi scenarzysty Frederic Maupome. Ten tom nosi tytuł Home sweet home. O czym tym razem poczytamy? Troje dzieci z innej planety – Mat, Lili i Benji – są obdarzone supermocami i wspomagane przez robota o imieniu Al. Są rozdarte między chęcią prowadzenia normalnego życia wśród ludzi a lękiem przed odkryciem, kim są. W tej serii autorzy podejmują takie tematy, jak poszukiwanie tożsamości, rodziny, samotności i odmienności pod przykrywką opowieści o superbohaterach. W trzecim tomie rodzeństwo znalazło się w policyjnym potrzasku. Dzieci są ścigane, dlatego będą musiały opuścić swój dom i znaleźć nowe schronienie… Tytuł: Home sweet home. Supersi. Tom 3 Seria: Supersi Autor: Maupome Frederic, Dawid Tłumaczenie: Puszczewicz Marek Wydawnictwo: Story House Egmont Liczba stron: 120 Numer wydania: I Data premiery: 2023-05-17 [...]
2023-03-26Chyba każdy z nas zna lub chociaż słyszał o książce Ojciec chrzestny Mario Puzo. Wydawnictwo Albatros niedawno wznowiło cały mafijny cykl. Teraz dodatkowo wraz z EmpikGo zaprasza do wysłuchania pierwszego tomu w rewelacyjnej interpretacji Mariusza Bonaszewskiego. My również do tego zachęcamy! Wejdźcie do ŚWIATA MAFII👉 https://www.empik.com/go/swiat-mafii Jedna z najwybitniejszych powieści xx wieku. W tym roku mija 50 lat od premiery jej ekranizacji z pamiętnymi kreacjami aktorskimi Marlona Brando i Ala Pacino. film, przez wielu uważany za najlepszy w xx wieku, miał swoich dwóch “Ojców Chrzestnych” – reżysera francisa forda coppolę oraz maria puzo, który był współautorem scenariusza. genialna książka i nakręcony na jej podstawie genialny film – to coś wyjątkowego i na pewno zasługującego na uczczenie specjalną edycją powieści. Porywająca opowieść o honorze i nienawiści, szacunku i pogardzie, miłości i śmierci. Mroczny świat przemocy, w którym każda zniewaga musi zostać zmyta krwią. Ze wstępem Francisa Forda Coppoli. Vito Corleone jest Ojcem Chrzestnym jednej z sześciu nowojorskich rodzin mafijnych. Sprawuje rządy żelazną ręką, a ci, którzy nie podporządkowują się jego decyzjom, nie mogą liczyć na łaskę. To człowiek honoru, ale zarazem tyran i szantażysta, który wśród wrogów wzbudza strach, a wśród przyjaciół – zasłużony, choć nie całkiem bezinteresowny szacunek. Kiedy odmawia uczestnictwa w nowym, niezwykle opłacalnym interesie – handlu narkotykami – wchodzi w ostry konflikt z cosa nostrą. Przyszłość rodziny może uratować tylko najmłodszy syn Vita, Michael, bohater wojenny, który z brudnymi interesami nie chciał mieć nic wspólnego. Czy okaże się godnym następcą Ojca Chrzestnego? [...]
2023-03-26Już 15 – 16 kwietnia 2023  ponownie zapraszamy do Fantastycznego EXPO XXI na​ odległy kraniec świata fantastyki do krain pełnych opowieści o odwadze i honorze. Zanurzymy się w świat pełen legend, smoków i tajemnic. Tak jak zawsze na każdego z Was czekać będzie mnóstwo stoisk Fantastycznych Wystawców, niesamowita atmosfera oraz wiele spotkań autorskich (mamy dla Was kilka niespodzianek w tej kwestii). Wiosenna edycja Targów to jak zawsze idealne miejsca, aby zachwycić się nietypowym rękodziełem, poznać trendy w wydawniczym świecie fantastyki oraz spotkać swoich ulubionych twórców i rzemieślników. Na stoiskach naszych Fantastycznych Wystawców będzie można znaleźć każdego rodzaju przedmioty codziennego użytku, artykuły hobbystyczne, książki, gry planszowe, gadżety, biżuterię – wszystko oprószone szczyptą magii. Przyjdź i przekonaj się, że fantastyka niejedno ma imię, a zanurzenie się w jej świat to fantastyczna przygoda! Jesteś z nami pierwszy raz i nie wiesz o co chodzi? Już wyjaśniamy! Warszawskie Targi Fantastyki od 2015 roku gromadzą fanów szeroko pojmowanej fantastyki dając im możliwość spotkania ulubionych autorów, twórców oraz oddania się szałowi zakupów u Fantastycznych Wystawców. Na każdego odwiedzającego Targi czekają spotkania z naszymi Fantastycznymi Gośćmi, niesamowita atmosfera oraz… … nasi Fantastyczni Wystawcy, a u nich: 💥 książki, 💥 komiksy, 💥 gadżety, 💥 biżuteria, 💥 kosmetyki, 💥 zabawki, 💥 ubrania, 💥 akcesoria wszelkiego rodzaju i rozmiaru, 💥 inne cuda z drewna, skóry, filcu, metalu, szkła i nie wiadomo czego jeszcze. 🎟 Przedsprzedaż biletów rozpocznie się na początku marca i potrwa do 11 kwietnia. Tym razem sprzedażą i obsługą Waszych biletów zajmie się eBilet. Po zakończeniu przedsprzedaży bilety będzie można zakupić w kasach podczas trwania wydarzenia, ale… karnety dwudniowe i pakiety wejściówek będzie można zamówić ❗WYŁĄCZNIE❗ w przedsprzedaży. 🎟 To była niełatwa, by nie powiedzieć bardzo trudna, decyzja, ale “wszystko drożeje a żyć trzeba” – jak mawiała pewna słynna czarodziejka. Począwszy od edycji wiosennej zmieniają się ceny wejściówek na Targi. Za to, aby złagodzić nieco tą zmianę, wprowadzamy – na razie eksperymentalnie – pakiety wejściówek dla par i grup rodzinnych. ➡ Przedsprzedaż: ⛩ Karnet 2 dniowy: 23,00 ⛩ Bilet Jednodniowy Normalny: 17,00 ⛩ Bilet Jednodniowy Ulgowy: 12,00 ➡ Pakiety wejściówek (2 dniowe): ⛩ Para (2N): 40,00 ⛩ Trójka (1N + 2U): 55,00 ⛩ 2 Pary (2N + 2U): 75,00 ⛩ Full (2N + 3U): 90,00 ⛩ Poker (2N + 4U): 110,00 ▪ W pakietach N oznacza wejściówkę normalną, U – ulgową. ▪ Wszystkie pakiety są DWUDNIOWE. ▪ Bilety i wejściówki Ulgowe są przeznaczone WYŁĄCZNIE dla Uczestników poniżej 13 roku życia. Tacy Uczestnicy MUSZĄ przebywać pod opieką osoby PEŁNOLETNIEJ przez CAŁY czas pobytu na wydarzeniu. ➡ Kasy w trakcie trwania wydarzenia: ⛩ Bilet Jednodniowy Normalny: 20,00 ⛩ Bilet Jednodniowy Ulgowy: 15,00 ➡ Najmłodsi Fani (poniżej 7 roku życia) tradycyjnie zwolnieni są z obowiązku posiadania biletu 🙂 🎟 Drugą z niełatwych decyzji było ograniczenie asortymentu gadżetów z naszą Fantastyczną Syrenką. Po pierwsze nie będzie można ich zamówić w przedsprzedaży. Po drugie w Fantastycznym Sklepiku na wydarzeniu do zakupienia będą jedynie przypinki, magnesy, podstawki oraz torby z aktualnej edycji i to, co jeszcze mamy w magazynie z edycji poprzednich. ⏰ Godziny otwarcia Targów ⏰ ⛩Sobota: 10:00 – 20:00 ⛩ Niedziela: 10:00 – 18:00 ❗ UWAGA ❗ Ważne ➡ Impreza odbędzie się na terenie obiektu EXPO XXI w Warszawie w Hali 4 – to ta wolnostojąca hala. ➡ Na terenie EXPO XXI znajduje się duży, płatny parking naziemny oraz podziemny, z którego każdy z Uczestników może korzystać. ➡ Na terenie obiektu do Waszej dyspozycji będzie niewielka szatnia ➡ Dodatkowo ze względu na to, że nasza impreza nie jest i nie będzie konwentem, dbając o bezpieczeństwo wszystkich, na terenie Targów obowiązuje całkowity zakaz zasiadania lub blokowania w inny sposób przejść, schodów i dróg ewakuacyjnych. ➡ Ponadto obowiązywać będzie także zakaz wnoszenia i spożywania na terenie Targów posiłków oraz produktów spożywczych, które nie zostały zakupione na terenie imprezy. Ten zakaz nie będzie dotyczył jedynie tych, którzy z imprezy wyjść nie mogą lub nie powinni tego robić czyli Gości, Wystawców i Obsługi. Na terenie hali nie zabraknie Waszych ulubionych Wystawców serwujących napoje oraz drobne przekąski a przed halą planujemy Strefę FoodTrucków. Życzymy Wam fantastycznego czasu oczekiwania na nadchodzącą imprezę. W kwietniu widzimy się po raz kolejny w EXPO XXI! [...]
2023-03-26Polskie kino coraz chętniej przyjmuje u nas filmy anime. Tym razem przyszedł czas na adaptację mangi Suzume (jap. Suzume no Tojimari). Reżyserem jest Makoto Shinkai, który odpowiada też za Your Name (jap. Kimi no na wa) lub Weathering With You (jap. Tenki no Ko). Jej polskim dystrybutorem jest United International Pictures, a premierę zapowiedziano na 21 kwietnia! Suzume to opowieść o dojrzewaniu 17-letniej głównej bohaterki. Animacja rozgrywa się w różnych dotkniętych katastrofą miejscach w całej Japonii. Podróż Suzume rozpoczyna się w spokojnym miasteczku w Kyushu (południowo-zachodnia Japonia), kiedy spotyka chłopaka, który szuka tajemniczych drzwi. Suzume znajduje je zniszczone pośród ruin, jakby były osłonięte przed jakąkolwiek katastrofą. Suzume zdaje się być przyciągana przez ich moc i sięga aby je otworzyć… Drzwi zaczynają otwierać kolejne drzwi w całej Japonii, siejąc zniszczenie. Suzume musi zamknąć te portale, aby zapobiec dalszej katastrofie. [...]
2023-03-27Wciel się w rolę profesjonalnego zabójcy potworów i zanurz w legendarnym świecie znanym z wiedźmińskiego uniwersum! Wiedźmin: Stary Świat to przygodowa gra planszowa, która zabiera graczy w podróż po fantastycznym świecie pełnym niebezpieczeństw, tajemnej magii, mrocznych sekretów i niezwykłych miejsc, które tylko czekają na odkrycie. Akcja gry toczy się w uwielbianym przez fanów uniwersum Wiedźmina, wiele lat przed wydarzeniami z sagi o Geralcie z Rivii, w czasach, gdy plaga potworów trawiła Kontynent. Przeciwdziałać jej byli zdolni tylko wiedźmini — profesjonalni zabójcy szkoleni do walki z istotami wrogimi ludziom. W grze Wiedźmin: Stary Świat każdy z graczy wybiera jedną z pięciu wiedźmińskich szkół i wciela się w rolę profesjonalnego zabójcy potworów. W trakcie podróży po rozległych krainach Kontynentu będzie odkrywał ich tajemnice, ćwiczył się w walce i zdobywał doświadczenie. W zależności od długości rozgrywki, określonej na początku gry, gracze rywalizują o zebranie od 4 do 6 Trofeów. Pierwsza osoba, którą zbierze ich wymaganą liczbę wygrywa, przynosząc w ten sposób najwyższy honor i sławę swojej szkole. Trofea można zdobyć na wiele sposób. Podstawową metodą jest, jak na wiedźminów przystało, zabijanie potworów. Gracze mogą je również zdobyć, walcząc o honor swojej szkoły z innymi wiedźminami w tawernach, zwiększając do maksimum poziom swoich Atrybutów, jak również wykonując konkretne Zadania podczas podróży po Kontynencie. W trakcie rozgrywki, gracze tworzą unikalną talię kart, wybierając z puli dostępnych umiejętności: ataków, uników i wiedźmińskich znaków. Gracze korzystają z talii w walce, gdzie łączą karty w potężne kombinacje ataków i używają specjalnych zdolności wiedźmińskiej szkoły, do której należą. Zadania, potyczki, a nawet kościany poker pozwolą im zaś zdobywać nowe przedmioty i pieniądze oraz rozwijać swoje umiejętności. [...]
2023-03-26„Sundown” z Charlotte Gainsbourg i Timem Rothem już w kinach! Najnowszy film Michela Franco („Opiekun”, „Nowy porządek”) był objawieniem festiwalu w Wenecji. „Sundown” w zaskakujący sposób łączy thriller z love story, gwałtowne zwroty akcji łagodząc czułą melancholią. Opowieść o wakacjach w Acapulco przybierających nieoczekiwany obrót pełna jest narracyjnych zakrętów, za którymi czekają nagłe objawienia, chwile grozy, oszałamiające zachody słońca i radykalne decyzje. Alice (Charlotte Gainsbourg) i Neil (Tim Roth) spędzają urlop w słynnym meksykańskim kurorcie. Luksusową sielankę przerywa niespodziewany telefon, który zmusi ich do zmiany planów, a w głowie Neila pojawi się pokusa, by całkowicie zmienić swoje życie. Rozgrywający się pomiędzy luksusem i nędzą, przywilejem i jego brakiem, pełnią życia i jego zachodem „Sundown” stawia najważniejsze pytania o to, co naprawdę czyni nas szczęśliwymi. Pieniądze? Miłość? Więzi? A może ich brak? „Sundown” to kolejne po „Opiekunie” ekranowe spotkanie Michela Franco z Timem Rothem, dla którego to bez wątpienia jedna z najwybitniejszych ról w dorobku. Jego Neil do końca nie zdradza swoich tajemnic, w czym wspiera go reżyser, zwodząc nas i myląc tropy. I o tym także jest „Sundown”: o pozorach, którym chętnie ulegamy, oceniając zamiast dociekać prawdy i zbyt łatwo biorąc piekło za raj. [...]
2023-03-27Gwiezdna flota to strategiczna gra oparta na rozwijaniu możliwości swojego statku kosmicznego. Podczas zabawy wcielimy się w kapitanów, których zadaniem będzie zarządzanie zróżnicowaną załogą i poprowadzenie jej przez kolejne misje. Wykorzystuj umiejętności swoich podkomendnych, podróżuj po galaktyce pełnej kosmicznych piratów i stale ulepszaj swój statek, by zyskać coraz lepszą reputację i cenne nagrody. Gratulujemy awansu! Jako dowódca świeżo odnowionego gwiezdnego krążownika będziesz odpowiedzialny za zarządzanie zespołem. Choć członkowie Twojej załogi nie mają dużego doświadczenia, nie brakuje im zapału. Statek ma może kilka zadrapań, ale świadczą tylko o jego wytrzymałości. Jest wiele do zrobienia i jeśli Ty się tego nie podejmiesz, zrobi to inny kapitan. Jeśli chcesz zwyciężyć i zapisać się na kartach historii – do dzieła! Broń, negocjuj i eksploruj! na czym to polega? Każdy z graczy rozpoczyna zabawę z identycznym krążownikiem oraz własną, siedmioosobową załogą. W swojej turze wybieramy jedną z dwóch akcji: aktywowanie pomieszczenia albo wypełnienie misji. Do aktywowania pomieszczenia na swoim statku możemy wykorzystać członków załogi oraz artefakty zgromadzone na przestrzeni gry. W zależności od rodzaju pomieszczenia możemy w ten sposób poruszać się po planszy, walczyć z gwiezdnymi piratami, naprawiać statek lub ulepszać go dzięki zdobywaniu nowych technologii.Jeśli znajdujemy się na planecie z kartą misji, możemy zdecydować się na jej wypełnienie. W tym celu musimy przydzielić odpowiednich członków załogi do konkretnych rzędów na karcie misji. Celem gry jest zdobycie jak największej liczby punktów za ukończone misje, zgromadzone technologie, pokonanych piratów i inne elementy. dlaczego pokochasz tę grę? To dość prosta, a jednocześnie angażująca gra, która łączy przydzielanie robotników z odkrywaniem kosmosu i budowaniem złożonych efektów, które zapewnią jak najwięcej punktów. Zabawa jest dynamiczna, planowanie kolejnych ruchów nie zajmuje dużo czasu, a gracze zawsze mają kilka ciekawych opcji do wykorzystania. Wraz z każdą kolejną przegraną partią uczymy się mechanizmów gry i dostrzegamy coraz więcej powiązań między jej elementami, dzięki czemu kolejne rozgrywki są jeszcze bardziej strategiczne! Na koniec zabawy koniecznie zajrzyjcie do epilogu w instrukcji! Poszczególne wyniki punktowe mają tam swoje własne zakończenie opowieści! [...]
2023-03-27Już w kwietniu, a dokładniej w dniach 20-23 odbędzie się Poznański Festiwal Sztuki Komiksowej. Prawdziwa gratka dla wszystkich fanów komiksów. Tegoroczna edycja będzie już szóstą. Festiwal łączy naukowe spojrzenie na komiks z jego popularną, konwentową formą. Jak co roku, na wydarzeniu będzie można spotkać polskich i zagranicznych twórców, zobaczyć ciekawe wystawy, a także wziąć udział w prelekcjach i spotkaniach autorskich. Odwiedzający będą mogli skompletować pakiet darmowych komiksów.   Więcej informacji znajdziecie tutaj [...]
2022-06-28Historia Richarda Demarco, który promował sztukę z Europy Wschodniej, zanim to było modne; czy dokument o niewidomym Japończyku, który zwiedza galerie, prosząc widzów o opisanie dzieł sztuki – to tylko trzy propozycje spośród ponad 60 filmów biorących udział w tegorocznym Festiwalu kina i sztuki On Art 2022. On Art ma oryginalną formułę: filmy festiwalowe towarzyszą kinom letnim odbywającym się w wielu miastach Polski. Na Festiwal złoży się ponad 200 projekcji w pięknych lokalizacjach m.in.: w Łazienkach Królewskich, Galerii Miejskiej we Wrocławiu, Zamku Królewskim w Warszawie czy Bydgoskim MÓZG-u. Festiwal potrwa przez całe lato, od 1 lipca do 4 września. W tym roku do międzynarodowego konkursu filmów o sztuce zakwalifikowały się 62 filmy z wielu krajów świata, m.in. z Kuwejtu, Meksyku, Japonii czy Singapuru. „Nasza publiczność ma okazję zobaczyć filmy pochodzące z wielu kultur, ukazujące różne oblicza sztuki: malarstwo, rzeźbę, performens, street-art, wideo-art i inne gatunki sztuki współczesnej” – mówi Leszek Wejcman, dyrektor artystyczny Festiwalu. Wśród wybranych tytułów znalazły się w większości filmy krótkie, ale też średnio- i długometrażowe. Zaprezentujemy również kilka poruszających filmów dokumentalnych związanych z osobistościami świata sztuki. „Fes:wal nie skupia się wyłącznie na profesjonalnych i znanych artystach. W programie znalazły się również filmy poświęcone twórczości amatorskiej oraz zjawiskom o bardziej naturalnym, ludowym charakterze. Często ich walorem jest autentyczność postawy twórczej i osobistego zaangażowania artystów” – mówi Antoni Burzyński, przewodniczący jury Fes:walu. W tym roku organizatorzy zapowiadają też niespodziankę dla miłośników muzyki i tańca współczesnego: osobną festiwalową imprezę. „W ciągu ostatnich kilku lat zauważyliśmy bardzo duże zainteresowanie – twórców i publiczności – ruchem i tańcem w ujęciu filmowym. Dlatego w tym roku zdecydowaliśmy się powołać dodatkowe, osobne wydarzenie poświęcone tym dwóm dziedzinom sztuki: Fes:wal On Art Dance and Music. Pokazy filmów o muzyce i tańcu odbędą się w połowie października 2022 roku na terenie Mińskiej 25 w Warszawie” – dodaje Marcin Dumieński z Fundacji Rozwoju Kinematografii. Po więcej informacji zapraszamy na: www.onart.eu oraz https://www.facebook.com/onartfestival [...]
2022-10-07Jesienią często odczuwamy spadek energii i pogorszenie samopoczucia. Kiedy dni stają się ponure i deszczowe szukamy pomysłów na odwiedzanie interesujących miejsc zlokalizowanych pod dachem, które mogą poprawić nam nastrój. Jednym z takich inspiracji na jesienną atrakcję, pozwalającą oderwać się od szarej rzeczywistości i zanurzyć w świecie kolorów, jest wizyta w pierwszym w Polsce Funzeum. Przestrzeń tego nietypowego muzeum zlokalizowanego na powierzchni prawie 4000 mkw. prezentuje w zaskakujący sposób zjawiska związane z kolorami i światłem. Barwną przestrzeń tworzą multimedialne instalacje i interaktywne elementy zachęcające do odkrywania i eksplorowania ekspozycji obiektu. Na zwiedzających czekają 2 stałe wystawy: wystawa koloru z instalacjami artystyczno-edukacyjnymi i wystawa światła prezentująca w nietypowy sposób wykorzystanie różnych form naturalnego i sztucznego światła.   Kreatywna przestrzeń tonie w kolorach, a liczne interaktywne elementy wystaw zachęcają do aktywnego zwiedzania i twórczego, radosnego spędzenia czasu z rodziną czy przyjaciółmi. Możliwość kreowania własnej rzeczywistości w trakcie zwiedzania Funzeum bez zakazów typowych dla tradycyjnych placówek muzealnych, pozwala na uwolnienie wyobraźni zarówno dzieciom, jak i osobom dorosłym.   Wystawę „Kolor”, jedną z 2 udostępnionych na stałe w Funzeum, tworzą aż 32 ekspozycje, które pozwalają wejść w kontakt z każdym z przedstawionych kolorów i pobawić się wszystkimi kolorami jednocześnie. Podczas zwiedzania można także odkryć kilka zaskakujących efektów wizualnych związanych z barwami. Z kolei wystawa „Światło” pozwala zapoznać się z nim z nowej perspektywy, odkrywając tajemnice od zwierciadeł po naturalne i sztuczne źródła światła.  Sfera fluo tworzy na przykład idealne warunki, aby poobcować z zjawiskiem luminescencji. Innym zaskakującym rozwiązaniem jest możliwość znalezienia się we wnętrzu ogromnego kalejdoskopu. Z kolei strefa zwierciadeł i luster stworzona w ramach wystawy pozwala poznać je od podszewki, a wizyta w pokoju typu Infinity Room z prawie 300 lampkami zmieniającymi kolory, odbitymi wielokrotnie w około 100 m2 luster, doświadczyć oryginalnych efektów wizualnych.   Zastosowanie kreatywnych pomysłów i nowoczesnych technologii w prezentowaniu wystaw sprawia, że bez względu na wiek zwiedzający chętnie angażują się w odkrywanie zasobów edukacyjno-rozrywkowych Funzeum. Wizyta w tym nietypowym muzeum jest dla wielu osób dużym zaskoczeniem. Wielokolorowe scenerie, interaktywne elementy oraz multimedialne instalacje służą nie tylko zabawie, ale także praktycznej edukacji. Dodatkowym atutem i rzeczą, która wzbudza wiele radości i dobrej energii, jest możliwość realizacji w obiekcie zdjęć z ciekawymi efektami wizualnymi, dzięki zastosowanym technologiom cyfrowym i bogactwie kolorów.   Multimedialne wystawy wykorzystują magię światła i kolorów tworząc barwne ekspozycje, które w niecodzienny sposób łączą funkcje rozrywkowe i poznawcze. Angażują zmysły zwiedzających, pobudzają wyobraźnię i dostarczają pozytywnych przeżyć oraz wielu emocji. Kreatywna przestrzeń sprzyja edukacji. Poza możliwością doświadczania różnych zjawisk w trakcie zwiedzania można znaleźć także odpowiedzi na wiele ciekawych pytań związanych z oddziaływaniem koloru i światła na otaczającą nas rzeczywistość.   Jesienią, gdy zaczyna brakować nam pozytywnych bodźców i odczuwamy spadek energii miejsca takie jak na przykład Funzeum, nasycone kolorami i różnymi źródłami światła, mogą pozytywnie wpływać na nasz nastrój. [...]

Biega na blogach