Autorki Zrób to krok po kroku, Clara Lidström i Annakarin Nyberg, za myśl przewodnią publikacji wybrały recykling. Przygotowane przez nie propozycje mają za zadanie pokazać dzieciom, jak z pozornie niepotrzebnych przedmiotów stworzyć coś zupełnie innego i przydatnego. Zachęcają do eksperymentowania z kolorem i formą, i przekonują, że do większości zaprezentowanych tu projektów pomoc dorosłych jest zbędna. Tutaj jednak nie byłabym tak do końca przekonana, zależy to przede wszystkim od wieku dziecka.
Mimo że teoretycznie książka skierowana jest do dzieci powyżej szóstego roku życia, po przejrzeniu książki okazało się, że niewiele jest w niej pomysłów, które maluch sześcio-, siedmio-, czy nawet ośmioletni, będzie w stanie wykonać w pełni samodzielnie. W większości niezbędne jest użycie pistoletu z klejem, noża lub młotka i gwoździ.
W książce znajdziemy dwanaście propozycji i inspiracji, jak między innymi wykonać szczudła, grę memo, torbę i sznurowadła z podkoszulki, skarbonkę, zegar, czy stojak na przybory do pisania. W większości z nich wykorzystuje się stare puszki, opakowania oraz elementy starych zabawek bądź zegarków. Niektóre projekty są ciekawe i inspirujące, jak skrzynka na listy, torba czy chociażby owe szczudła, chociaż, szczerze mówiąc, proponowane do ich wykonania puszki po konserwach wydają się za małe, a z kolei zabawa puszkami po farbach nie wydaje mi się dobrym pomysłem. Inne nie do końca mnie przekonują, jak wykonanie magnesów na lodówkę poprzez przyklejenie starych magnesów do nieużywanych zabawek?
Wizualnie książka prezentuje się bardzo przyjemnie, jest kolorowa i bogato ilustrowana. Wszystkie projekty są szczegółowo opisane, a każdy krok pokazany na zdjęciu lub rysunku. Nie ma więc mowy, by mieć problem z wykonaniem zadania.
Podsumowując, bardzo spodobała mi się myśl przewodnia publikacji Zrób to krok po kroku, a część zawartych w niej pomysłów uważam za wartych uwagi i pokazania dziecku. Niestety, nie dotyczy to wszystkich, a z uwagi na niewielką ich liczbę, w ogólnym rozrachunku książeczka wypada raczej średnio. Zdecydowanie też jest skierowana do dzieci starszych, niż w wieku wczesnoszkolnym.