Anne Lene Johnsen od lat zajmuje się zagadnieniami z zakresu metodyki nauczania i pracy mózgu. Opublikowała szereg książek związanych z tą tematyką, między innymi świetny zbiór \”Rusz głową. Gimnastyka mózgu dla dzieci\”. Wraz z Elin Natas napisała równie znakomitą pozycję pod tytułem \”Łatwa matma\”. Jest to poradnik dla opiekunów i nauczycieli, który ma wspomóc ich w nauczaniu matematyki, szczególnie uczniów z trudnościami w tej materii.
Autorki w swojej książce opisały teorię dotyczącą przyczyn truności w nauce matematyki. Według tej teorii uczniowie nie radzący sobie z matematyką, mają luki w wiedzy na wcześniejszych poziomach, być może sięgających podstaw. Jeśli tylko zlokalizujemy i pomożemy im nadrobić braki wiedzy powstałe wcześniej, wówczas – według autorek – uczniowie ci będą w stanie pojąć problematyczne zagadnienia.
\”Łatwa matma\” zawiera listę elementarnych pojęć, które zwykle dziecko przyswaja we wczesnym dzieciństwie – takich jak kolor, ilość, powierzchnia, rodzaj. Pojęcia te nie dotyczą zresztą jedynie jednoznacznie matematycznych zagadnień, a stanowią narzędzia za pomocą których możemy analizować świat i przyswajać wiedzę. W książce znajdują się punkty przedstawiające sposoby diagnozowania braków w tych podstawach i wskazujące metody uzupełniania wiedzy – oddzielnie dla każdego zagadnienia. Jest to opisane zrozumiale i dokładnie, punkty stanowią wręcz gotowe scenariusze lekcji, wzbogacone poradami dotyczącymi psychologii dziecka i metodyki nauczania. W dalszej części autorki w podobnie szczegółowy sposób zajmują się tematami dotyczącymi ściśle dziedziny matematyki.
Co warte podkreślenia, autorki nie są ślepo wpatrzone w swoją teorię. Zauważają, że w indywidualnych przypadkach problemy uczniów mogą mieć również inne podłoże – temu zagadnieniu poświęcają oddzielny rozdział.
Książka jest oparta na doświadczeniach Anne Lene Johansen i Elin Natas, a wywody podpierane historiami ich uczniów, których różnorodne problemy miały swoje źródło właśnie w brakach na wcześniejszych etapach nauki. Zawarto tu również \”testy dla rodziców\”, świetnie unaoczniające problemy z perspektywy ucznia. \”Łatwa matma\” nie jest monotonnym wykładem, a urozmaiconym – zarówno w treści jak i w formie – poradnikiem. Bardzo dokładnym – być może zbyt dokładnym, bo autorki drążą temat, jakby chcąc się upewnić, iż czytelnik w pełni zrozumiał treść. Na podstawie \”Łatwej matmy\” można z powodzeniem podjąć się pomocy dziecku na poziomie szkoły podstawowej, nawet jeśli nie mamy doświadczenia w nauczaniu. Niezmiernie praktyczna publikacja.
Iwona Ladzińska