Kreatywność okazuje się być znacznie bardziej skomplikowanym
zjawiskiem, niż ktokolwiek mógłby sądzić. Po pierwsze, kreatywność jest tak
naprawdę kojarzona z sukcesem. W końcu w dzisiejszych czasach sprzedaje się i
trafia do ludzi wtedy, kiedy okazuje się kreatywne. Poza tym kreatywność wiąże
się z przełamywaniem schematów myślenia i niesztampowością podejścia do
rozwiązywania problemów czy kreowania rozwiązań. Kreatywność kojarzona jest
także z zabawą.
Mówiąc o tej książce chciałabym rzeczywiście skupić się na
słowie zabawa. Bo książka ta, chociaż przekazuje wiedzę w pigułce,
najistotniejsze kwestie dotyczące kreatywności, mimo wszystko zawiera w sobie
część, która jest zabawą i tak powinna być odbierana. Każdy z nas, szczególnie
znajdujący się na rynku pracy, powinien wykazywać się kreatywnością. Okazuje
się, że kreatywność można ćwiczyć. I wiele z takich ćwiczeń przedstawiono w
omawianej pozycji.
Ale od początku. Aby zrozumieć nad czym tak właściwie się
pracuje, trzeba zrozumieć pojęcie kreatywności, trzeba zrozumieć co oznacza
termin kreatywny oraz jakie są
warunki i kierunki kreatywności. Autorka przedstawia też założenia treningu
kreatywności przedstawiając jego kolejne etapy, przechodząc wreszcie do propozycji
ćwiczeń, które w kolejności: rozwijają umiejętności abstrahowania,
metaforyzowania i przełamywania fiksacji funkcjonalne, pobudzają do wytwarzania
twórczych pomysłów, pobudzają ciekawość poznawczą i wzmacniają motywację do
treningu. Kolejne rozwijają umiejętność myślenia lateralnego (poza schematami),
umiejętności przydatne w eksploracji problemów: zadawania pytań oraz
definiowania i redefiniowania problemu. Następne rozwijają umiejętność myślenia
kombinacyjnego. Dalej ćwiczymy umiejętność myślenia transformacyjnego oraz
rozwiązywania wybranych problemów.
Rozwiązywać problemy można w różnych sposób, ale każdy
sposób ma swoje podłoże, ponieważ w innym celu wykorzystamy burzę mózgów, w
innym mapy myśli a jeszcze innym trzy krzesła Disneya. Autorka omawia każdy z
tych sposobów i wskazuje ich mocne strony. Kolejny rozdział książki skupia się
na metodzie treningu kreatywnego w praktyce, czyli autorka traktuje o
kreatywności na rzecz samorozwoju, kreatywności w relacjach oraz kreatywności w
biznesie.
Trening kreatywności okazał się kompleksowo podjąć temat
kreatywności przedstawiając ją w teorii, ale przedstawiając także praktyczne
sposoby na to, by ją rozwijać. Serdecznie polecam książkę, ponieważ w
wyczerpujący sposób przedstawia zagadnienie kreatywności. Nie jest to co prawda
tytuł, który szybko się czyta, ale wydaje mi się, że nawet lepiej się na nim
skupić, czytać po kawałku, przetrawić przedstawione w nim informacje i w swoim
tempie zastosować je w życiu.
Paulina Chmielewska