Skyfall
Sony Classical z dumą zapowiada premierę ścieżki dźwiękowej do filmu "Skyfall", autorstwa jednego z najpopularniejszych i najbardziej uznanych twórców muzyki filmowej : Thomasa Newmana. "Skyfall" jest 23-cim filmem przedstawiającym przygody agenta Jamesa Bonda, a jego premiera zbiega się z 50-tą rocznicą powstania pierwszego filmu o legendarnym 007!
"Skyfall" to także debiut wybitnego reżysera Sama Mendesa w serii filmów o Bondzie. Daniel Craig powraca w roli nieustraszonego agenta Jamesa Bonda. W filmie testowana jest jego lojalność wobec M, w miarę jak powraca w fabule jej przeszłość i zaczyna ją prześladować. Gdy MI6 zostaje zaatakowany, agent 007 musi wytropić i zniszczyć zagrożenie, bez względy na osobiste koszty. Film wyprodukowali Michael G. Wilson oraz Barbara Broccoli na podstawie scenariusza Neala Purvisa, Roberta Wade'a oraz Johna Logana.
Począwszy do 1999roku, od "American Beauty", Thomas Newman współpracował z Mendesem przy wszystkich jego filmach. Jest jednym z najbardziej poważanych kompozytorów muzyki filmowej, stworzył ponad 50 wspaniałych soundtracków oraz 10-ktornie był nominowany do Oscara - w tym 9 razy w kategorii Najlepszy Oryginalny Score a raz za Najlepszą Piosenkę Filmową. Jest zdobywcą nagrody BAFTA, dwóch Nagród Grammy oraz Emmy, jak również był nominowany do Złotego Globa. Urodzony w Los Angeles, pochodzi z wybitnej hollywoodzkiej dynastii muzycznej: jego ojciec Alfred Newman, brat David, siostra Maria, wujek Lionel oraz kuzyn Randy Newman wszyscy komponowali muzykę do filmów.
Jego pierwsza poważna praca przy muzyce filmowej miała miejsce w 1984roku do filmu "Reckless" ("Buntownik z Eberton"). Skomponował później muzykę do "Erin Brokovich" - reżyserowanego przez Stevena Soderbergha, a także do takich filmów jak "Finding Nemo" ("Gdzie jest Nemo"), "The Player" ("Gracz"), "The Shawshank Redemption" ("Skazani za Shawshank"), "Wall-E" oraz "The Horse Whisperer" ("Zaklinacz koni"). Ostatnimi czasy pracował nad muzyką do "Iron Lady" ("Żelazna dama") oraz "The Best Exotic Marigold Hotel" ("Hotel Marigold"). Newman skomponował także muzykę do mini serialu HBO "Angels in America" ("Anioły w Ameryce"), a temat wiodący do "Six Feet Under" ("Sześć Stóp Pod Ziemią") zdobył Nagrodę Grammy w kategorii Najlepsza Instrumentalna Kompozycja oraz Najlepsza Aranżacja Instrumentalna. Otrzymuje również zlecenia na orkiestrową muzykę koncertową.
Thomas Newman posiada wyjątkowo wyrazisty styl muzyczny, który idealnie pasuje do klimatu filmów o przygodach niesamowitego Jamesa Bonda. Grzmiąca i dramatyczna muzyka oddaje akcję i atmosferę filmu, przechodząc do mrocznych scen, pełnych strachu i napięcia. Fenomenalne efekty orkiestralne sprawiają, że muzyka jest równie spektakularna, jak wydarzenia, które portretuje.
Soundtrack ze "Skyfall", który ukaże się już 30 października z pewnością zostanie entuzjastycznie przyjęty przez widownię, w tym zarówno fanów Bonda jak i wszystkich miłośników dobrej muzyki filmowej.
Tracklista
1. Grand Bazaar, Istanbul
2. Voluntary Retirement
3. New Digs
4. Severine
5. Brave New World
6. Shanghai Drive
7. Jellyfish
8. Silhouette
9. Modigliani
10. Day Wasted
11. Quartermaster
12. Someone Usually Dies
13. Komodo Dragon
14. The Bloody Shot
15. Enjoying Death
16. The Chimera
17. Close Shave
18. Health & Safety
19. Granborough Road
20. Tennyson
21. Enquiry
22. Breadcrumbs
23. Skyfall
24. Kill Them First
25. Welcome to Scotland
26. She's Mine
27. The Moors
28. Deep Water
29. Mother
30. Adrenaline
RECENZJA
Filmowe przygody Jamesa Bonda to jedynie kawałek wielkiego tortu, którego wisienką na torcie z pewnością jest muzyka. W jej skład oprócz tytułowej piosenki wchodzi również ścieżka dźwiękowa, będąca jedną z najbardziej charakterystycznych w filmowej branży. Thomas Newman po raz pierwszy w historii zabrał się za obrazowanie przygód agenta 007 i nie ukrywam, że była to niezła zagadka, czy kompozytor udźwignie brzemię, które na nim ciążyło. To zadanie nader trudne, biorąc pod uwagę, że powstały już 22. soundtracki, a każdy musi zawierać charakterystyczne elementy dla bondowskiej serii oraz coś nowego, dodanego przez danego twórcę. Newman podjął to wyzwanie, czego efekt możemy słuchać już od 30 października.
Cel był jasny: tchnąć życie w szpiegowską muzykę po raz kolejny, a jednocześnie sprawić, by doskonale pasowała do naszych czasów. Czasów kryzysu, muzyki elektronicznej i gnającego do przodu świata. Taka też jest ta muzyka - szybka i efektowna, ale nie stroniąca od komputerowego brzmienia. Spokojnie można ją określić jako kolaboracja klasycznej i nowoczesnej muzyki, przy czym ta wybuchowa mieszanka niekoniecznie musi eksplodować. Kompozytor cały czas czuwa, aby nie popełnić choćby jednego błędu; w tym wypadku jest jak saper - jedna pomyłka może go kosztować życie, gdyż spowoduje lawinę kolejnych. W soundtracku do "Skyfall" każda kolejna kompozycja jest w jakiś sposób połączona z poprzednią, obrazując jednocześnie daną scenę w filmie. Co więcej, oglądając kinową produkcję niejednokrotnie to muzyka bywa górą nad obrazem, niemal go tłamsząc. Pokazuje to tylko skalę tego przedsięwzięcia i solidną rękę Newmana, a czasem nawet jego nadgorliwość. Nie da się jednak ukryć, że kompozytorska maniera w tym przypadku okazała się słuszna - Bond w wersji melodyjnej zyskał polotu, świeżości i nowego przyspieszenia!
Jak już wspominałem, Newman znalazł równowagę i w odpowiednich proporcjach wyważył składniki - mowa tu o motywie przewodnim, stworzonym po raz pierwszy 50 lat temu przez Johnego Barry'ego i własnych elementach, dających wizję całości. Nic nie umyka czujnemu słuchowi kompozytora, choć to jego orkiestra czaruje publikę zgromadzoną przed odtwarzaczem lub w sali kinowej. Jakkolwiek na to nie spojrzeć, trzeba przyznać, że to jedna z lepszych kompozycji do filmu z serii Agenta Jej Królewskiej Mości. Autor muzyki do takich filmów jak "Gdzie Jest Nemo" czy "Żelazna Dama" po raz kolejny pokazuje jaki jest wszechstronny - nawet James Bond nie jest mu straszny. Teraz jestem już pewien, że Thomas Newman to kolejny agent na usługach MI6 i królowej Imperium Brytyjskiego...
Marek Generowicz