Masz pecha w rzutach kostkami? Wolisz trochę pomyśleć niż zdać się na czysty łut szczęścia? \”Elizjum\” to gra idealna dla Ciebie. Wciel się w rolę ambitnego półboga i wywalcz sobie drogę na Olimp.
Cel i fabuła gry
Rozgrywka toczy się w starożytnej Grecji, na tle mitów oraz legend bogów i herosów. Gracze wcielają się w role półbogów walczących o miejsce na Olimpie. W tym celu, podczas pięciu epok, muszą stworzyć swoje własne legendy. Wygrywa osoba, która zdobędzie największą liczbę punktów zwycięstwa.
Strona wizualna
Dla odmiany, zamiast sporej, charakterystycznej dla wydawnictwa Rebel, ilości woreczków strunowych, pudełko zostało podzielone na przegrody, także można wygodnie ułożyć w nim talie, żetony i fragmenty planszy. Stylizowane jest na front świątyni. Jakość poszczególnych elementów jest jak zawsze solidna – wszystko zostało starannie wykonane. Karty posiadają przeróżne ilustracje oraz swoje własne, praktyczne oznaczenia. Stworzone zostały przez różnych artystów. Szata graficzna jest przyjemna i utrzymana w klimacie Starożytnej Grecji, nie ma w niej jednak niczego nadzwyczajnego – po prostu prezentuje sobą tyle, ile gracze mogliby się spodziewać po dobrym wydaniu.
Przygotowanie gry
Zabawę rozpoczynamy od budowy świątyni. W zależności od liczby uczestników układamy w niej odpowiednią ilość kart misji. Na środku stołu znajduje się Agora, gdzie leżą karty rodzin (ich ilość również zależna jest liczby graczy). Każdy z graczy otrzymuje swoją własną planszę – ponad nią mieści się domena, a pod nią Elizjum. Na samej planszy natomiast mieści się uzyskane złoto, punkty prestiżu oraz najważniejsze – punkty zwycięstwa. Na środku stawiane są różnokolorowe kolumny, które wymienia się na karty rodzin lub/i misje. Żeby rozgrywka była ciekawsza i starczyła na wiele rozdań, za każdym razem wybiera się lub losuje pięć z ośmiu zaprezentowanych rodzin. Posiadają one różne właściwości, odpowiadające charakterowi swojego boga.
Przebieg rozgrywki
Gra składa się z pięciu epok – każda po cztery fazy. Rozgrywka rozpoczyna się wyłożeniem kart na Agorze. Gracze naprzemiennie wybierają karty rodzin lub misji, płacąc za nie swoimi kolumnami. By zabrać kartę muszę posiadać kolumny w odpowiednich kolorach – odłożyć jednak mogą jakiekolwiek. Każda z kart posiada własne umiejętności, które używać można w różnych fazach gry. W trzeciej fazie gracze tworzą legendy, przekładając karty z domeny do Elizjum. Czynność jest jednak ograniczona przez wybrane misje oraz złoto. Na początku tej tury następuje również zmiana kolejności graczy. Na koniec epoki należy uporządkować rozgrywkę, by można było rozpocząć kolejny etap gry i przesunąć znacznik na kolejną epokę.
Podsumowanie
Mechanika gry jest dobrze przemyślana i sprawia, że rozgrywka szybko staje się wciągająca. Wyraźnie widać, że \”Elizjum\” to gra stworzona dla nieco starszych graczy. Rozgrywka wymaga taktycznego podejścia i sporej ilości logicznego myślenia. Ponieważ gra się w otwarte karty, gracze powinni nawzajem przewidywać swoje ruchy i odpowiednio się do nich dostosować. Sporą zaletą gry jest fakt, że składa się z modułów, dzięki czemu każda rozgrywka różni się od poprzedniej. ?Elizjum? to gra godna polecenia – spodoba się wszystkim wielbicielom taktycznych rozgrywek, niekoniecznie tylko tym pasjonującym się okresem antycznym.
Wiktoria Aleksandrowicz