Praca w zespole nie jest wcale tak łatwa i przyjemna, jak czasem się to pokazuje. Codzienne interakcje ze współpracownikami, przełożonymi, podwładnymi prowadzą do wielu stresujących sytuacji. A umiejętność zachowania pokerowej twarzy nieraz się przydaje. Nie każdy jednak to potrafi, a negatywne emocje często przenoszone są z pracy do domu, co dodatkowo psuje humor pracownikowi.
Czy tak musi być? Takie pytanie pojawia się często, po czym albo zagryza się zęby, szuka innej pracy lub próbuje znaleźć złoty środek. Jak to zrobić, uczą autorki książki ?Jak ogarniać emocje w pracy?.Na publikację składa się 8 rozdziałów, dotyczących kolejno: emocjom, zdrowiu, motywacji, podejmowaniu decyzji, zespołowi, komunikacji, kulturze i przywództwu.
Nie bez powodu emocje znalazły się na pierwszym miejscu, bo to od tego, jak sobie z nimi radzimy, zależy nasz komfort psychiczny w pracy. Autorki udowadniają, że okazywanie uczuć w pracy jest w porządku i nie należy się ich wstydzić. Lepiej zaakceptować i wykorzystać do budowania dobrych relacji z innymi pracownikami. Z emocjami nierozerwalnie łączy się zdrowie psychiczne i to temu zagadnieniu poświęcony jest drugi rozdział. Mnie interesował szczególnie, gdyż osobiście dotknęło mnie wypalenie zawodowe i depresja spowodowana właśnie wypaleniem. Czytając o zdrowiu psychicznym, widziałam swoje doświadczenia. Każda kolejna strona pozwalała mi lepiej zrozumieć siebie i swoje perypetie na różnych stanowiskach. W czasie swojej kariery zawodowej doświadczyłam zarówno niepewności młodego jak i ambitnego żółtodzioba, zmotywowanego, pewnego swej wiedzy i kompetencji pracownika, szefa zespołu, wreszcie członka kadry kierowniczej. Na każdym szczeblu kariery doświadczałam dobrych i złych emocji. Radziłam sobie z nimi różnie, a książka pokazała mi, że mogłam wiele konfliktowych sytuacji rozwiązać inaczej.
Poradnik “Jak ogarniać emocje w pracy dla ambitnych i wrażliwych” napisany jest lekkim językiem. Autorki przytaczają mnóstwo przykładów i pokazują, jak można rozwiązać konkretne sytuacje. Dużym atutem publikacji okazują się zabawne ilustracje typu komiksowego, sporo ciekawych schematów i wykresów, czy rysunków, których celem jest rozładowanie atmosfery i wzbogacenie treści książki.
Poradnik przyda się młodym pracownikom, którzy właśnie zaczynają przygodę z pracą zawodową. Ciekawą wiedzę zaczerpną z niego także szefowie, którym na sercu leży zdrowie psychiczne swoich podwładnych.
To naprawdę dobra książka.
Anna Kruczkowska